Nästan 50% lydnad...

Idag var det avslut på Lydnad 1 kursen och det med en regelrätt tävling med bedömning därefter. Det enda man fick frångå de vanliga tävlingsreglerna med var platsliggningen. Då fick man stå närmre om man var osäker på detta. Förstå att jag med ett inre motstånd åkte dit, redo att göra bort mig. Och givetvis, gissa om jag blev positivt överraskad på vad vi ändå har åstadkommit denna sommar...

Platsliggning 6:a
(dubbelkommando vid ligg samt att Zoë satte sig upp när jag kom tillbaka. MEN för inte så länge sedan, på unghundskursen, låg hon och gnydde och dessutom gick upp och mötte mig...Hon låg ändå ner i 3 minuter...)

Tandvisning 10:a !!!

Linförighet 7:a
(pga snusande och KK (vad står den förkortningen för?), inte så jäkla dåligt med tanke på att jag klagar på vår dåliga kontakt....)

Läggande 0:a
(för att jag stannade till vid kommandot, MEN det var första gången jag provade ligg under gång, tidigare har jag bara matat snabba ligg på plats. Döm av min förvåning att hunden låg kvar hela övningen tills jag kom tillbaka och satte henne upp!!!, det var nog det jag var mest nöjd över under "tävlingen", nollorna på läggande och ställande. Att hon låg och stod kvar hela övningen igenom)

Inkallning 9:a
(snäv sitt, och jag som tycker att avsluten inte fungerat alls hittills...)

Ställande 0:a
(samma här som läggande, förare stannar till vid kommandot. MEN herregud hunden stod kvar... hahaha)

Apportering 0:a
(står, går, släpper...)

Hopp över hinder 7:a
(dubbelkommando, snäv sitt)

Helhetsintryck 8:a
(lite loj)

95 poäng (av 200) dvs 50% lydnad... :-) 5:e plats av 6 tävlande...

Summa summarium. Jag har testat våra kunskaper och hur långt vi har kommit. Och tänka sig att det gick att genomföra hela programmet utan godis och klicker och med förvånansvärt bra poäng. Och som sagt, läggande och ställande under gång. De två övningarna var jag mest glad över. Jag hade bestämt mig för att inte bry mig om, ifall jag gjorde dubbelkommando på denna tävling. Jag såg den mer som en skarp träning då jag skulle tänja på Zoës utveckling. OCH hon kan mer än vad jag trodde. Hahaha. Kan ni tänka er.

Ska bli himla kul att se hur många steg framåt vi tar efter en heldag med Maria Hagström på tisdag. Jag återkommer!!!

Kommentarer
Postat av: Helene

Kanon,det gick ju jättebra! Det är bara att jobba på ,fin liret kommer efter hand !KK är nog dk dubbelkommando. Vänta bara snart får du blodad tand och bara längtar efter att få tävla.Det är otroligt roligt och man lär sig mycket om sig själva och sin hund. Vi ses! Kram Helene Ceasar o Cocos

2010-08-07 @ 12:54:39
Postat av: Susanne och ella

Tjena tjejer :-)

Vad ni är duktiga, nu är ni på gång. Hundarna förvånar oss hela tiden eller hur :-)



Susanne och Ella som ska gå kvällspromenad i Visby

2010-08-07 @ 22:01:56
URL: http://calmigoscaramella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0