En glad skit som roar sig bäst hon kan alldeles själv...

... när matte är jättetråkig och är på inför-jul-spurten på jobb. Ikväll var hon extra rolig när det började bli riktigt lååååångtråkigt.



Vände ut och in på leksakskorgen och körde världens apporteringsövning alldeles själv. Skjuss i väg och så jagar man efter. Och så om igen. För att variera sig så kan man försöka finta och "busa" med tuggbenet. Kul hade hon ialla fall. Och dessutom jag och min kollega Susanne.

Därefter var hon på ett alldeles fantastiskt solskenshumör på bussen hem vid halv elva ikväll (riktigt lång och tråkig arbetsdag som byråracka...). Fullständig charmoffensiv körde hon, både mot busschaffören och medpassagerarna. Det slutade med att jag såhär en mörk kväll i december på en stadsbuss i Malmö körde världens informationskampanj om den spanska vattenhunden. En uppvärming till Stockholm nästa helg...

Och som kronan på verket så var det ikväll första gången som hon med god aptit fick i sig hela dagsransonen av färskfoder. När jag började för två veckor sedan så trodde jag att hon skulle sluka det så fort jag satte fram det, speciellt eftersom jag körde plusfoder med vom på en gång. Men nix. Efter en hel del trixande har jag del kommit fram till att hennes aptit måste byggas upp steg för steg. Frukost äter hon inte gärna på veckorna. Istället är hon sjusovare som inte kommer ner förrän det är dags att gå. Torrfodret som finns tillgängligt på jobb bryr hon sig inte om. Istället ransonerar jag maten på kvällen. En portion när vi kommer hem och så en strax vid 22. Och ikväll så kom allt i ett svep. Inga problem, det gick ner. Med god aptit!!!! MEN det är viktigt att det inte är för kylskåpskallt, då får det stå en stund innan hon är framme och äter. Så jag har börjat microtina det istället, då går det betydligt bättre än när det kommer direkt från kylskåpet...

Tänka sig, jag tror det hänger ihop. Hon äter bättre och är betydligt mer allert. Pipandet har avtagit markant. Hon kör mycket mer bus och hon sover bättre. Inser nu att hon har hållit på som en galning att gå runt i ringar och pipit och försökt "bädda". Till slut har jag fått kommendera henne att ligga för att hon ska släppa det. Och då brukar hon somna rätt snabbt.

Vi får se hur det går med utställningen i Stockholm. Jag har inte de högsta förväntningarna. Annat än att hon är en glad prick med fantastiskt päls. Göteborg brydde jag mig inte om att anmäla mig till. Nu kör jag lydnadsträning istället och låter henne komma upp i storlek i lite lugnare takt. Jag får väl vara med i Malmö i mars... :-) Funderar allvarligt att spara hennes päls tills dess. Vi får se. :-)

Kommentarer
Postat av: Sanna

HAlv elva!

Kvinna - nu måste du vila!

Tänk på att du ska vara i god form när du kommer till huvudstaden nästa helg.

Tänk vad kul det ska bli! Eller ... man blir nervös om man tänker på allt som kan gå fel. Tex - är min hund vaccinerad?? Bäst vi kollar!

Må¨bäst -

och ta helg!

/Sanna & Peppar

2010-12-10 @ 21:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0