Tips från coachen...

Jag har använt mellandagarna till en djupdykning (kurs i ett iskallt ridhus med härligt sällskap) i klickerteknik och framför allt använda detta för att få till ingångar och vänstersvängar med hjälp av en pall. Genomgång av hur man jobbade med detta fick jag av Susanne och Ella redan förra helgen, efter ett par glas vin... Men det är många detaljer att hålla i minnet. Eftersom jag har världens bästa coach på distans, som förutom att servera mig mat och vin när vi ses, även detaljstuderar bilderna från Helenes blogg, så kom det igår input och tips via chatten på Facebook. Fru Hall, det finns många BRA sätt att använda FB... Självklart måste jag få delge coachens tips till er andra.

Först bilderna som jag lånat från Helene:


Ett första nyfiket snusande... KLICK + godis


Är det tassen som du vill ha fram...? KLICK + godis


Och så till steg-för-steg instruktionen från coach Susanne:

1. Få upp Zoes tassar på pallen, din placering spelar mindre roll, (jag tror jag stod på andra sidan pallen i förhållande mot Ella näsa mot nos). Titta gärna på pallen för att göra tydligt att det är pallen som är viktig. Om hon närmar sig pallen klicka belöna på pallen (håll din hand ovanför pallen). Kräv mer och mer tills hon (kanske) i ren frustration sätter upp tassen :-) (tror du passerat detta steg)...

2. När sedan båda tassarna är uppe på pallen och hon står kvar ska bakdelen börja röra på sig. Rör dig lite i sidled (när Zoe tittar) vid minsta ryckning i någon baktass klicka och belöna på pallen. Därefter kräver vi återigen mer och mer. I detta läge står du fortfarande med näsa mot nos. Ditt fokus ligger nu på bakbenen.

3. Nu ska du börja få henne att vandra in i fotposition. Nu börjar det bli viktigt med din placering. För Zoe ska det se rätt ut och hon får inte komma för långt fram. Gå runt en kant i taget (dvs vänstersvängar tränar du). Med din placering med långsidan av skon utefter pallkanten. Jag behöver stå med tåspetsen utanför pallennär de 90 graderna går bra utökar du och ser till att det blir rena ingångar dvs 180 grader. Mata under tiden du flyttar på dig så att ni hamnar näsa mot nos (förutom lite sneställt iom att du ska ha fötterna helt rätt på kanten av pallen). Det gör inget om Zoe överdriver och kommer in med rumpan lite bakom dig, det löser ni sedan. Enligt Ann (Chanja/Kungsörs arr) är det tom en fördel.

4. Nu ska du arbeta bort pallen. Det gör du genom att "minska ner" pallen till t.ex. en musmatta eller papper (tror jag att jag använt). Gör exakt likadant få upp Zoe på pappret och utför samma övningar som ovan. Därefter bort med pappret och använd samma rörelser några gånger, sedan har du vackra vänstersvängar (förutsatt att du överdriver svänger några gånger och sedan minskar ner på tydligheten) och ingångar.

Har du problem med att Zoe tuggar på apporten kan du även använda pallen till att öva ingångar med apport i munnen. Att även fokusera på pallen gör oftast att tugget försvinner.

Jag återkommer med utvecklingen på detta...

Kommentarer
Postat av: Susanne och Ella

Ooopps, har jag skrivit det där :-)

Lycka till och efter att ha sett den snurriga filmsnutt jag skickade till dig så blir det väl klart som korvspad vad du ska göra hihi!!

Men den får du inte lägga upp ;-)

och vin och mat bjuder jag gärna på om du kommer hit igen.



Susanne och Ella

2010-12-28 @ 15:02:06
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Anonym

Om jag kommer??? Jag hoppas du menar NÄR jag kommer upp till er igen...



Lovar – filmen sparar jag för mitt eget nöje! OCH lärande från mästaren själv... :-)

2010-12-28 @ 15:05:06
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Helene

Inte dåligt med privat coaching ! Vi får ta med oss det på torsdag!Ses då!

Helene Ceasar o Cocos

2010-12-29 @ 08:55:17
Postat av: Anna Nygårds

Vad ni tränar och ligger i. Hmpf....gå på pallen .....det lärde jag mig efter 30 sekunder. min matte är lite brutalare ;). Gott nytt år på er så ses vi i Rättvik! Skit skoj , ohoj! / Rolex med matte

2010-12-30 @ 11:38:02
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: pia wennersten

Har varit och röntgat Thea idag. det såg jättebra ut,vi får se vad Sv kennelklubben säger också. Ha en underbar nyår och ett gott nytt år.

Kram Pia o Thea

2010-12-30 @ 20:17:19
Postat av: Susanne och Ella

jaha,

Hur går det med pallen??

Den borde vara inlärd nu, eller.

Hoppas du får en trevlig helg, själv började jag den idag med träning inomhus tillsammans med Åsa och Zelma :-)

2011-01-05 @ 18:17:15
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0