Full fart framåt...



Jag har tappat tempot med uppdateringen här på bloggen, och har fått vissa försynta påpekande om det. Men allt är bara bra med mig och allt är toppen med Zoë. Hon är för tillfället inne i ett flow av charm, läraktighet och vara matte lags. LOVELY!!! Knock, knock, ta i trä!!!

Det kan ju också hjälpa att jag numera har mer fritid, och lagt enormt mycket tid på Zoë. Och vilken skillnad det blivit. Dels har jag gått en unghundskurs på Malmö brukshundsklubb. Ikväll var det sjunde gången. JÄTTEKUL (roligare än jag väntat mig) är det, gruppen är sympatiskt, alla jobbar på som sören och de två tjejerna som leder kursen gör verkligen sitt yttersta. Helt partiskt måste jag säga att Zoë är gruppens stjärna. Men det har lika mycket med rasens läraktighet, Zoës motivation (superhög), min fokusering som att vi har arbetat upp en hejdundrande kontakt vid detta laget. Snart får vi komma upp och visa dig Susanne. Jag tror minsann att du kommer att bli överraskad!!!

Ialla fall, vi har jobbat på med de olika lydnadsmomenten; linförighet på kommando, platsliggning, inkallning. Men också cirkuskonster, leta godis i trä, krypa under bänkar, hoppa upp på bänkar på kommando, backa, samt förbudsträning och nervarvning. Mycket matnyttigt med andra ord. Idag var vi inne på agilitybanan och provade. Och jag som hela tiden trott att – nja agility är nog inget för mig. Zoë är uppvarvad av sig själv... och så addera det med den adrenalinkicken som detta verkar... nja.... Och så var jag inne på banan. Hindren klarade Zoë på en gång. Alla fyra i rad när jag stod längst bort gick efter 5 minuter träning. Hoppa igenom ringen, fattade hon direkt, tunneln tvekade hon första gången, sen fattade hon även det. Och slalom, tja det verkar inte vara något problem det heller. Och allt detta på första försöket. Givetvis med hjälp av godis. Men hon är verkligen BUS-enkel att få att prova på nya saker. Helt otroligt. Och istället för uppvarvad så var hon fokuserad. Gissa om jag blev lite lite lite :-) sugen på att prova detta mer ordentligt. MEN, det blir till hösten isåfall...

För nu är det först Lydnad 1 jag satsar på. Har anmält mig till Petra Staaf, och hon startar en kurs i slutet av maj som jag hoppar på. Och hos nämnda Petra går jag redan på spårkurs! Ni börjar förstå att jag knappt hinner berätta för er om allt som händer... :-)

Efter prova-på-spår hos Petra Staaf, så fick hon ett helt gäng perro-ägare som vill gå kurs. Och vi fyllde en egen grupp. Vi är så pass många att vi är uppdelade i tre grupper på 3-4 pers i varje. Zoë och jag spårar tillsammans med Björn/Neo och Petra/Charlie. Och Martin är det som hjälper oss. Zoë är förtjust i Martin... :-) Zoë är även förtjust i Björn...


Björn har fått ett nytt namn av Zoë - Frollic-mannen...

Nu till en stilstudie av mina spårkompisar:


Selet ska sitta rätt, och se så snyggt matchat det är!! Om jag matchar min hund med frisyren (inte fullt så lika för tillfället dock) så matchar Björn och Neo varandra charmant - ton i ton.



Det går riktigt bra för de två nu, dolt spår på 50 meter - godis - 50 meter - vinkel - 25 meter - godis. Det klarade de galant!


Selet ska sitta rätt även på Charlie.



Petra och Charlie körde samma upplägg som Björn och Neo men blev lite förvirrade vid vinkeln...


... så Martin fick hämta in dem och så gjorde de om spåret, öppet och då gick det utmärkt!!

Själv då, nja Zoë ligger ett steg efter. Nu har poletten ramlat ner, så i lördags klarade hon både synligt och dolt rakt spår på 50 meter. Så till torsdag ska hon få prova vinkeln. Ska bli spännande!!


Eftersom jag var fotograf i lördags så fick jag mest bilder på Zoë - nervarvad - och spanande under tiden Charlie och Neo spårade. Utmärkt passivitetsträning med andra ord.

Färdiga för idag, men det är härligt med det avslappnade snacket efteråt. Det är verkligen charmen med spårträning. Det är oerhört avslappnande för oss människor och hundarna blir UTMATTADE.


Björn med sin svarta björnunge.


Så som du kämpat med denna pälsen så måste ni nu se till att komma hem från Hässleholm med en rosett. Jag förväntar mig ett BIR, han är JÄTTE-fin!!!! Och cool. Och så Annie som handler, måste ju gå vägen!


Och så Petra med sin Charlie.

Det är så roligt att de två hundarna har funnit varandra. Och underbart med hundvakt som lääääängtar tills de ska få passa Zoë (pingsthelgen). Jag tror säkert att de kommer att ha hur kul som helst, och busa järnet i trädgården. Kommer att gå utmärkt!! Har fulla förtroendet för dig Petra!

I morgon är det föreläsning med Jan Gyllensten. Ser jag mycket fram emot. Och på torsdag spårträning på nytt... Och däremellan ska jag se till att få fram och iväg ett korrektur på Perrobladet. :-)

Full fart framåt!!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Shit vad duktig du är! Ta inte ut dig, bara (kom från rätt nylle...).

Ja, jag ser verkligen fram emot att se alla framsteg. Skitkul, ju!

När spårar ni nästa gång? Jag kanske skulle komma... fast jag brukar ju bara stimma upp alla hundar.

Bella och jag går också kurs för Petra (fast vi är ensamma i vår grupp... snacka om LYX!).

Kram, S

2010-05-10 @ 23:59:59
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Katarina med Zoë

Hej du!

Nu på torsdag spårar vi, nästa gång är det Hässleholms-söndagen, som vi hoppar. Därefter är det 3 lördagar i rad kl 12. Det hade varit jättekul om du kommer!! OCH... när tävlar du Lydnad 2 första gången då?

Kram,

Katarina

2010-05-11 @ 00:17:11
Postat av: Björn B

Hej Katarina.

Vilka underbara bilder, klart vi skall vinna i Hässleholm, finns inget annat nu när Zoë inte kommer :)

När var det du behövde passning i sommar, jag ställer gärna upp om det passar med min semester?



//Björn B

2010-05-11 @ 09:55:59
URL: http://blog.backfamily.se
Postat av: Katarina med Zoë

Hej Björn,

Zoë är till salu 1-8 juli samt v 30-31. :-) Jag hade tänkt sticka till London då, beroende på om jag hittar hundvakt.



Behöver ni hjälp framöver med Neo så ställer jag mer än gärna upp!!



Katarina

2010-05-11 @ 10:07:24
Postat av: Björn B

Hej Katarina.



Jag har semester V30 och V31 så då kan vi hjälpa till men Zoë utan problem.

2010-05-11 @ 11:41:24
URL: http://blog.backfamily.se
Postat av: Katarina med Zoë

Tusen tack Björn! Det är ju alldeles perfekt. I owe you one! Ses ikväll.



Katarina

2010-05-11 @ 12:24:58
Postat av: Carina Sundberg

Hon är duktiga, duktiga pappa Manne upp i dagen.

En nos värd guld, och snygg!!



CARINA och ZALLE

2010-05-12 @ 14:54:02
Postat av: Björn B

Hej Katarina.



Skulle du vilja maila bilden på Neo när han står upp till mig på [email protected] så är du en ängel.

//Björn B

2010-05-12 @ 20:31:49
URL: http://blog.backfamily.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0