Löp & spring

Evigheter sedan sist. Nu när Björn har blivit så duktig på att börja uppdatera sin blogg, och dessutom tar så fantastiska bilder, så har jag själv kunnat ta en liten paus... eller så är det kanske bara dags att skärpa till sig! :-) MED HJÄLP av Björns bilder då...

Zoë har precis tagit sig igenom sitt andra löp. Så där värdigt cool (som jag hoppades så på) blev hon kanske inte... :-) Men vansinngt kelen och kontaktsökande. Och mycket mer mån om att hålla koll på mig. Ett tag gick det till överdrift, när jag började snubbla på henne eftersom hon var kloss inpå mig. Vi har nu kommit överens om att det finns mattes space och Zoës space... MEN så härligt det är att hon ligger i knät och sover eller som nu i kväll på min bröstkorg och sov djupt i två timmar. Matte passade också på att slumra till, dagen efter en fest och dessutom efter 8 timmar i friska luften.

När det gäller stressnivån på Zoë så är det helt klart bättre. Visst har hon fortfarande problem emellanåt med att varva ner, men jag tror att det sakta sakta lugnar sig, i kombination med att jag har större koll på henne och problemet. Och i och med det är jag bättre redo att punktbevaka henne vid de tillfällen JAG VET att hon stressar upp sig och går över gränsen. Med hjälp av att hålla henne kopplad då så lyckas jag relativt bra plocka tillbaka henne. I alla fall så känner jag ingen misströstan över detta längre, och det är egentligen inte något större problem att tala om. Sen HAR HON helt klart mycket i sig och lätt för att stressa upp.

Nu till aktiviteterna som hänt sedan sist. Med Zoës löp i åtanke plus att jag testade att träna med Helene & Cocos på klubben två gånger (utan större framgång... Cocos var på tok för intressant för Zoë för att hon skulle kunna fokusera på mig...) så har jag jobbat på själv de sista veckorna. Och då med fokus på kontakt kontakt kontakt. Och att leka fram en bättre relation mellan oss, så att JAG är kanonrolig att träna med för Zoë. För att kunna använda lekbelöning varvat med godis. Och det har gått framåt helt klart.

Min fokus har varit dels linföring/fot dels ingångar. Och det är såååååå kul nu när jag har en Zoë som spontant sluter upp till vänster om mig med en uppmanande blick - GODIS!!! Dock är hon inte så nogaräknad med vem hon sluter upp bredvid. :-) Det märkte Björn av idag. Hon fjäskade DUKTIGT för honom och trippade på i perfekt fotgående bredvid en skrattande Björn som försökte ignorera henne. Då kilade hon över till mig för att se om det gav bättre utdelning. Så clownen/uppviglaren is still going strong...

Så här såg det ut tidigare idag när Björn kommenderade mig och Zoë. Kan du tänka dig Susanne, för dryga halvåret sedan hade jag ett yrväder som jag inte hade någon fungerande inkallning på ÖVER HUVUD TAGET... :-) Det börjar ta sig.



Förutom lydnaden så har Björn och jag anstängt oss för att plocka upp personspår igen. Förutom dagarna med höglöp så har Neo fått ställa upp som lekkompis till miss Z. Och det har faktiskt gått förvånansvärt bra. Visst sniffade Neo på Zoë lite i början, men Björn var på och korrigerade honom och efter ett tag så släppte det och de jagade ikapp som vanligt igen.

För två veckor sedan såg det ut så här på stranden mellan Barsebäcks strand och hamn:


Alldeles underbart galen bild.

Därefter fick både Zoë och Neo gå vars ett ordentligt spår. För Neo var det svårt med starten och andra vinkeln, för Zoë var det också andra vinkeln som stökade till det. Och sen fick hon syn på fotograf Björn med kuttersmycket Neo och tappade koncentration en stund på grund av det. MEN båda kom till mål och jobbade emellanåt på väldigt fokuserat. Härligt.




Efter en dimmig lördagskväll i Lomma :-) så var det idag en än dimmigare dag på Helsingborgs brukshundsklubb, som ordnade lydnadstävling. Tyvärr missade vi Anna och Busters tävlingsdebut i Lydnad 1, men vi såg många andra inspirerande ekipage. Jag tror minsann att Björn blev lite taggad av att se proffsen in action. Jäklar, självklart ska både du/Neo och jag/Zoë dit!!!! Kom igen nu Björn. Ett steg i taget.... Och kommando "ligg" har du fått Neo bra mycket säkrare på än vad Zoë är.... Däremot så kan hon både snurra hoppa och låta som en kamphund...

Efter uppvärmning med te/kaffe i Åstorp 5 så begav vi oss ner till stranden nedan Järavallen och det blev fritt blås för hundarna. Såååå roligt de har ihop. Och det är precis som om de har gemensamt kommit överens om reglerna inför leken:
1. Björn hittar pinne, hundarna tokskäller, Zoë försöker leka kamphund och sno pinnen, Björn har blivit proffs... :-), pinnen kastas inte förrän båda hundarna tystnat.....
2. Björn kastar pinne
3. Neo är först framme till pinnen
4. Neo springer först och Zoë tätt efter. Neo fintar, Zoë låter honom finta :-)
5. Efter en bra stund av rusning och fintande, så släpper Neo plötsligt pinnen till Zoë som plockar upp den och i sakta mak travar tillbaka till Björn med Neo lufsande efter sig.
6. Hundarna varannnan gång tokskäller och är varannnan gång knäpptysta...
7. Björn kastar pinnen på nytt... när hundarna då är tysta...

Så här ser det ut som stillbild...


Filmad version hittar ni här...


Fånga korv i luften har Zoë över huvud taget inte fattat.... Det har Neo....

Kommentarer
Postat av: pia wennersten

Åh vad du är duktig på att skriva .Thea är inne på sin 2:a vecka löp nu, så dom började inte på samma dag denna gången. Har också problem med hon också stressar upp sig, men det är mest på katter och vilt. Försöker jobba mycket med det, tycker mig se en liten förbättring där också.

kram Pia

2010-10-11 @ 11:49:44
Postat av: Susanne och Ella

Äntligen,

Vi har saknat er ute i ethern :-)

Det är så roligt att du kommit igång ordentligt med lydnaden :-) Klart Björn inte kan vara sämre :-)



Kul att du kommer upp till Sth innan jul, du blev "bortlovad" innan jag ens hann hem från morgonpromenaden med Ella. Du blir väl omhändetagen hos Sanna sedan får vi se till att hitta på något medans du är här :-)



kramar



Susanne och Ella

2010-10-11 @ 21:11:37
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Petra

Hallå där !

Vad kul det är att läsa om er och era äventyr.Ni är så duktiga att jobba och träna.Och bra utdelning ger det också .

Kramar till er Petra & Merci

2010-10-13 @ 12:31:56
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Susanne

2010-10-17 @ 11:00:02
URL: http://'
Postat av: Susanne

Härligt med framgångar! Jag vet ju hur lättlärd hon är och hur duktig hon är på att fokusera utan störning (du minns väl vad duktig hon var på inkallning när jag gett mig f..n på att hon skulle komma). Klart att ni kan komma hur långt som helst. Det hänger "bara" på föraren... säger hon som har svårast att fokusera av alla, minst tid att träna av alla och dessutom springer på konserter och andra evenemang istället för på lydnadsplanen...

MEN, vi har inte så himla mycket kvar till en debut i 2:an - vill inte starta förrän JAG känner mig säker, bara. Hunden kan, men matten är lite rörig...

Har du hört den förut?? :)

Kram!

2010-10-17 @ 11:03:24
URL: http://www.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0