Ängslig...

... var inte resan upp till Stockholm/Sigtuna. Den var väldigt behaglig med en mästerligt van respartner.


Men efter en kvällsrunda häruppe så vaknade jag imorse med en Zoë med svullna läppkanter. Och väldigt besvärad, med tassarna mycket krafsande uppe vid huvudet. Underligt tänkte jag och gick ut en långrunda i förmiddags med mor, hund och syskonbarn (syster jobbade.) Kom hem från promenaden och tittade till hunden. Tyckte ändå att läpparna hade mindre sillikonvarning och började lägga sig. Hade hon ätit upp en humla igår? För säkerhets skull ringde jag Susanne...

Zoë gick och lade sig och kom tillbaka en timme senare. Då såg hon ut såhär:



NU blev jag ängslig. Ringer Susanne för andra gången. Skickar bilder? Vad gör jag? Har hon blivit ombiten? Hur kan hon bli det kopplad längs med promenadstig i Sigtuna utan att jag märker det??? Och utan att hon reagerat själv???

Jag ringer ändå Mälarhöjdens veterinärklinik om råd. Ska jag åka in för cortison? Och coolare djurvårdare har jag sällan varit med om. Rakt på sak är det som fungerar på mig när ängsligheten slår till... Hon sa ialla fall: Din hund har säkert slukat en vinterseg humla eller geting. Det ser läskigt ut när ögonen svullnar igen, det har det gjort på min katt också. Men det är YTTERST sällan hundar dör av andnöd. Ha is i magen, ge det fyra timmar och har det inte lagt sig då så får du åka in. Men så länge hon inte är väldigt trött, har problem med att andas eller får feber så reder det ut sig av sig själv. Ha is i magen.

Jag måste erkänna att is i magen när det gäller Zoë är jag inget vidare bra på... Som en ängslig mor sprang jag och tittade till henne titt som tätt. Är hon ovanligt trött? Går det tillbaka? Tre timmar senare insåg även jag att det var klokt att vara lite cool. Det minst svullna ögat har helt hämtat sig och det andra är på god väg. Lite tröttare än vanligt och något kass i magen är allt som jag har märkt. Annars är Zoë på benen och redo för nya äventyr. Puh!!!

Kommentarer
Postat av: Petra & Merci

Men å vad läskigt.Klart det är svårt att ha is i magen när våra gull drabbas av sånt vi inte har koll på.Men vad skönt att det gav sej. Ha en skön påskhelg nu .Kram Petra & Merci

2011-04-22 @ 22:49:28
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: pia wennersten

Vad skönt att det inte var värre.Jag är precis lika dan. Är jättenojjig t.om när dom är lösa i magen. Då tänker jag på vilket jobb vi hade med Thea i sommras. Hoppas ni får en härlig påskhelg.Ser fram emot att träffa Er i klippan.

Kram Pia,Evita o turbo Thea

2011-04-23 @ 09:43:44
Postat av: Susanne och Ella

MEn lilla pluttan (både du och hunden) och här "fylleringer" jag och har inte ens tid att prata mitt i din oro. Tur att allt gick bra och att svullnaden börjar gå ner.

kram

Susanne och Ella

2011-04-23 @ 19:30:05
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Katarina & Zoe

Susanne, gulligt av dig. Men just nu är lunget tillbaka i lägret. Hundens ögon och sinne är tillbaka till det normala. Men läskigt var det när ena ögat tjoffade ihop helt på en timme... Då var jag inte vidare cool. Men herregud det var 24 timmar sedan. Nu är vi mest trötta över en treåring och en femåring med enorm energi... Zoe sköter sig mästerligt! Och coola Cornelia 3 år spinger ikapp med Zoe i bara t-shirt och tjoar "sluta Zoe jag är inte mat" när hunden pussar för intensivt...

2011-04-23 @ 20:49:08
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Helene

Hej klart man blir orolig ! Jag pratade med Kerstin som har Casper förra veckan och han hade råkat ut för exakt samma sak, det gick tillbaka på ett dygn.Antagligen insektsbett eller någon växt!

Kram Helene

Ses imorgon!

2011-04-25 @ 23:30:52
Postat av: Margareta

Jag har alltid Prednisolon hemma för säkerhets skull. Det känns tryggt för mig. Othello och katterna har blivit ormbitna och Hundarna dessutom getingstuckna eftersom vi har ett stort biggaråträd som släpper en massa bär på marken där getingarna kalasar.Barn och vuxna trampar på dom dessutom. Det är svårt med djur som inte kan prata. Kan vi lära dom det, tro? Skönt att det är bra nu.

Kram, Margareta

2011-04-26 @ 21:24:54
URL: http://www.ginnis.aberlours.se
Postat av: Sanna

Nämen vilka äventyr jag helt har missat. Nog för att vi pratade mycket i söndax, men tydligen om helt andra saker. Vi har också kollar Casa Ängla-dal och vi ska nog hitta fram. Hur många vita hus på en åker kan det finnas på gränsen mellan Skåne och Blekinge??? I alla fall inte så många med en brun virvelvind som vakthund!

2011-04-27 @ 22:07:20
URL: http://perro-peppar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0