Lydnad och viltspår

Det har varit lite tyst om oss här på bloggen. Jag har jobbat som en blådåre och Zoë har tagit sig igenom sitt löp. Men nu har vi sista veckan satt igång lite igen.


Underbar fokus i väntan på att få starta spåret...



VILTSPÅR
Vi hade sista gången på kursen igår och det är så roligt att se Zoës utveckling. Jag märker ju i spårandet att det händer jättemycket med hennes mognad just nu. Från att tidigare ha haft en övertänd hund som i början på personspårandet kastade sig ut i spåret och sedan kom på att det skulle jobbas, så har jag nu en fokuserad och metodisk spårhund från start. I ett oerhört behagligt tempo jobbar hon sig systematiskt fram och cirklar noggrant för att befästa spåret om hon känner sig minsta osäker. Igår var det en fröjd att gå spår med henne. Vi gick ett ca 300 meter spår med 3-4 vinklar, bloduppehåll och skott. Det hade väl legat i 2-3 timmar. Skottet tog hon hur bra som helst. Vinklade till öronen och fäste uppmärksamheten framåt men ryckte inte till i rädsla eller osäkerhet. Dock så blev hon distraherad för när hon gick på spåret igen så svängde hon över på personspår innan hon hittade tillbaka till blodet och slutligen lättad och nöjd fick markera klöven. Detta ÄR så roligt. Och passar Zoë så bra. Nu tänker jag göra ett försök att få till anlagsprov innan Klippan. Trodde först inte vi skulle hinna, men jag hoppas nu att det ska kunna gå. Kul var det att höra av kursledaren Annika att vi har utvecklats snabbt, att Zoë börjar på allvar bli ett viltspårsämne och att det är en hund med starkt psyke. Det tycker man om att höra som perroägare!!


Annika och jag summerar. Störtgillade Annika, ljuvligt pigg göteborgska som snackade i ett. :-) Har lärt mig jättemycket på dessa fyra veckor.

LYDNAD
Jag var på avslutningstävling för en Lydnad 1 kurs hos Petra. För att Petra skulle se oss in action och vad som behöver jobbas vidare på när vi sedan hoppar på kurs igen efter påsk. Jag har inte gjort mycket lydnad alls sista månaden. Sporadiskt jobbat med pallen, men inte kommit i mål med ingångar. Hann möta upp Helene på bh-klubben innan i veckan för en genomgång och se hur vi låg. Och i vanlig ordning så är det sneda sittande, linföringen och apporten som jag brottas med. Platsliggningen tar jag det lugnt med och står nära och berömmer. Men DÖM VÅR förvåning när Zoë på första apportförsöket sedan Rättvik klippte den perfekt!!! Jag stod stum och tittade, Helene med ena foten på kopplet pep fram - men BERÖM henne då!!! Förvirrat gjorde jag det, och Zoë blev glad men förstod nog inte riktigt vad hon gjort för bra i denna förvirring... Att det ska vara så svårt med ens egna reaktionsförmåga...

Tillbaka till avslutningstävlingen. Jag blev såklart jättenervös när jag skulle upp på plan och visa Petra. Och självklart så är Zoë minst lika signalkänslig som alla andra perros... Så den linförigheten som satt som en smäck på uppvärmingen funkade såklart inte alls när vi stod på plan... Vilket var nyttigt. Första halvan av linförigheten var skräp, men när vi sedan kom in i det så satt det som en smäck sista halvan av programmet... Hm... Känns det igen..? Jag tror jag fick en 5:a här. (Ha! Vid kontroll fick jag hela 6.5 poäng på linförigheten...)

Var dock inte 100 avslappnad för vid läggandet så tvärnitade Zoë ståendes, en 10-poängare om det var vid rätt moment - nu blev det istället en nolla, inkallningen var sned sitt - en 9:a, vid riktiga ställandet tog något steg - en 9:a, apporten tappade hon för tidigt - en 0:a och hoppet sned sitt - en 9:a. Tandvisning och helhet fick vi 10:or på. Den sista just för att hon har sånt blås under tassarna när det stämmer. Och det är ju skönt. Det ska bara bli ordning på mig också...


I väntan på inkallning. Hur kan man sitta blickstilla och ändå lyckas slänga bak örat...?

Platsliggningen då, jo den gjordes sist på denna "träningstävling". Dessutom får vi själv välja hur långt ifrån hunden vi vill stå. Dock får vi inte berömma eller ge godis. Jag kopplade loss Zoë och ställde mig 3 meter framför. Vid första försöket så reste sig Hoffen (inte blandisen...) bredvid Zoë, men till en början låg Zoë kvar och pratade med den... ett skall gav hon också ifrån sig, men sen tillslut reste sig även fler hundar och då även Zoë. Det blev omläggning då Hoffen inte fick vara med. Denna gång höll jag mig på samma avstånd men hade även kopplet liggandes framför henne. Jag trodde inte hon skulle fixa detta eftersom det innan blev så stimmigt. Och även denna gång så gick hund efter hund upp till sina förare, men det blev inte stökigt ialla fall. Zoë var den enda hund som klarade att ligga hela tiden, men jösses vilken låda hon höll. Det var inte att hon låg och pep oroligt, det var mer att hon låg och snackade med alla hundar och konstiga förare som stod och tittade på henne medans hon låg. Men jag måste ändå säga att det kändes som att hon fattar så långt att hon ska ligga kvar. Det blev såklart en 0:a.

Petra tycker jag från och med nu ska jobba med hakan i backen. Zoë behöver en uppgift att koncentrera sig på för att inte bry sig så om omgivningen. Sen skulle jag inte hänga upp mig så mycket på allt hennes prat. Om hon får uppgiften hakan i backen och om jag jobbar med min nervositet så kommer det släppa. Jag ska med andra ord gå ut på stan och träna, i så jobbiga situationer som möjligt. Få folk att titta på oss och ändå inte bry mig om det... Puh...!!

Ingångarna är bara att jobba vidare med pallen, uppenbarligen så sitter det inte ännu. Och linförigheten måste jag splitta ner på mindre streckor igen. Sen lovade Petra att hon skulle göra det riktigt jobbigt för mig på kursen, och tvinga mig att visa moment varje gång inför deltagarna. För att jag ska få möjlighet att "tävlingsträna" min nervositet. Och ge mig läxa från gång till gång.

Det ska bli himla skoj att ta ordentligt tag i lydnaden igen. Jag vill verkligen att det ska sitta ordentligt innan jag nästa gång går ut och tävlar. Mitt mål är att bli färdig till Bjuvcup:en i juli. Det ska jag väl kunna klara. Speciellt med den intensiva lydnads-maj det kommer att bli. Kurs hos Petra, Klippan-helgen där även Petra kommer att vara med. Och så helgen efter i Vingåker med Johan och perrokollegor. Yes!! Vilken vår det blir!

Bildbevisen från viltspår och lydnaden står i vanlig ordning Björn för.

Kommentarer
Postat av: Staaf

Det var en Hoffe som reste sig, hoppas inte dom läser din blogg....

2011-04-07 @ 08:30:40
Postat av: pia wennersten

Hej! På Er. Vi skall göra anlagstestet på söndag, håll tummarna för oss.Går det åt skogen så hinner vi en gång till innan Klippan. Skall bli så jättekul att träffas och umgås med alla en hel helg.

Pussa på den lila svanslösa.

Pia,Evita o Thea

2011-04-07 @ 08:52:37
Postat av: Katarina med Zoë

Hoffe... ska genast ändra. I mina ögon var det en blandis :-) Å andra sidan har varken jag eller Zoë haft närkontakt med en sådan tidigare... Hoffe alltså. :-)

2011-04-07 @ 09:04:15
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Katarina med Zoë

Håller tummarna för er Pia och Thea!

2011-04-07 @ 09:18:48
URL: http://perrozoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0