LK1 tävling i Visby - NÖJD utifrån förutsättningarna...


Vid midnatt mellan torsdag och fredag var vi i hamn i Visby. Installerade i stugan och i säng var vi inte förrän vid 0130. Puh! Dagen efter vaknade vi till en riktigt varm sensommardag, redo för lydnadstävling arrangerad av Visbys BK. Sanna skulle tävla LK2 med och jag LK1 med Zoë. Redan strax efter 9 var vi på plats. Sanna hade plannerat upprop 10 och jag själv kl 11.

Nån gång vid halv ett var det äntligen dags för LK1 att starta... Då var det väl 35 grader och helt vindstilla på apellplan. Puh! Jag försökte vila Zoë i bilen så mycket det gick, men samtidigt vara beredd och hinna ladda henne. Fast ändå inte trötta ut henne. Det gick väl sådär med uppladdningen. Det var helt klart en varmt slö hund jag hade med mig in på plan (själv svettades jag el mass, vilken distrahering bara en sån sak kan vara...). Dessutom var det en hel del tokskällande hundar på parkeringen, och detta distraherade Zoë. Inser att jag nu måste ge mig ner på någon brukshundsklubb och träna just detta. Störningen av andra stressade, skällande hundar. Jag har hittills inte hittat hem på någon klubb och därför har Zoë heller ingen vana av just denna sorts stim. Något jag tar med mig framöver.

Även denna gång stod jag över platsliggningen. Där har jag en bit kvar på. Att jag i jämförelse med förra helgens succé hade mindre poäng köper jag. Det jag tyckte minst om är att linförigheten blev så dåligt. Annars tyckte jag resterande var helt okej utifrån förutsättningarna.

Platsliggande: 0

Tandvisning: 10 (Glad är jag att det denna gång gick exemplariskt, inget fibblande vid domaren, Zoë satt fot och satt still hela momentet igenom. YES!! Framsteg på hanteringen, både här på lydnaden och längre fram under helgen på utställningen.)

Linförighet: 5,5 Kommentar: nosar, släpper vid sidan, går före, förarhjälp, korrigering med koppel. (Ja, det var ingen vacker syn. Jag startade utan att ha kontakten med Zoë, och sen kom hon aldrigt rikgtigt in i det. Varpå jag en bit in bara såg till att genomföra momentet så bra som möjligt och gav en massa dubbelkommando. Inte så mycket att säga om detta än att det inte fungerade.)

Läggande: 8 Kommentar: tappar position, framförgående, bra läggande. (Väldigt nöjd är jag över sista kommentaren, det var DET som jag jobbat med att förbättra!!!)

Inkallande: 6 Kommentar: mycket förarhjälp vid avslut. (Satt kvar fint, hade full fart mot mig men precis när hon var framme så gick några hundar igång i skall på parkeringen. Zoë stannade upp och vände sig mot parkeringen. För att inte tappa henne helt så jobbade jag med rösten och handhjälp att få in henne i position.)

Ställande: 7,5 Kommentar: tappar i position, framförgående, tar några steg. (Tja, samma här, fria följet var inte något vidare denna dag. Hon hade inte bra fokus på mig.)

Apportering: 8 Kommentar: lätt tugg, sitter ej stilla. (Känns ändå helt okej.)

Hopp över hinder: 9 Kommentar: studs på föraren, slarvigt avslut. (Tja, våra ingångar... )

Helhetsintryck: 7
Kommentar: brister i samarbetet, position, ej riktigt klar. (Hm... domaren hade inte mycket överseende med förutsättningarna. Dessutom om jag får kritisera arrangemanget så var det vädigt yra tävlingsledare både för LK1 och LK2. De gjorde en hel del tekniska fel och var inte så värst "servande" mot oss tävlande. Sen tyckte jag själv att domaren (Carina Amelid) var ofokuserad...)

Totalt blev det 121,5 poäng. Jag är nöjd att jag inte nollade något moment (förutom platsliggningen som jag själv avstod.) Nu har jag KM i Gränna kvar. Efter det så ska jag fila på det sista och se till att få platsliggningen att fungera innan jag tävlar nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0