MYCKET NÖJD över dagens 152,5 poäng!!

Idag gjorde vi comeback på Lydnadsplanen. Och det precis på det sätt som jag föresatt mig!!! Efter rådslag med alla kloka perroägare i Sverige, som också är tävlingsekipage, så bestämde jag mig för att stå över platsliggningen, eftersom det är den som jag känner mig mest osäker på. Det börjar sitta, men är långt ifrån befäst. Vilket jag märkte i veckan när jag provade på för henne helt okända platser. Det tog inte många sekunder så kom hon smygande efter mig. Och då fanns det ändå inga andra hundar i närheten.

Sagt och gjort, när jag beslutat mig för detta så var all fokus på att göra resterande program så bra som vi bara kunde. Ha skoj, hitta rätt stämning på både mig själv och min hund. Och se detta som en träning i att "vänja" både mig och Zoë vid tävlingssituationen. För jag är trots allt novis i dessa sammanhang.

Fast vi hoppade över platsliggningen fick vi 152,5 poäng och fick med detta 5:e plats av 9 startande i gruppen. Alla andra gjorde platsliggningen... Platsliggningen ger 30 poäng när den är rätt genomförd. Men andra ord så hade vi KUNNAT ha 182,5 p om platsen varit perfekt, eller 167,5 p om hon satt sig upp. Reser de sig och går så blir det 0 i betyg (koefficienten är x3). Bättre än såhär kan vi faktiskt inte för tillfället. Samtidigt känner jag mig oerhört nöjd med så långt vi kommit sedan tävlingarna i Rättvik. TACK alla som supportar mig!!

Innan min grupp började så fick jag titta på de 3 ekipage som startade i LK 3. Samma plan, domare och tävlingsledare. Av dessa 3 så var det 2 hundar som reste sig och gick efter föraren på platsliggningen. GISSA om jag av detta kände – jag har gjort RÄTT beslut! Inga av de tre ekipagen klarade därefter sina förstapris. Och det var inte bara platsen det handlade om. Alla nollade några moment, och tjejen med golden som var den enda som klarade platsen ville bryta en bit in i programmet då hunden rullade sig i gräset och gav det omtalade "långa fingret" åt sin förare. Men hon blev övertalad att fortsätta och fick bara femma efter femma på resterande moment. Att hon inte stod på sig och bröt ändå. Detta var då samma ekipage som fick förstaplatsen. Men detta i tankarna så fick jag rätt attityd. VI kan faktiskt göra saker bättre än dessa ekipage!!! NU KÖR VI!!

Fast inte riktigt än. 9 startande var det i min grupp och jag fick startnummer 9. Bra just idag. Zoë låg bra i bilen, snyggt parkerad i skuggan längst bort på parkeringen (flyttade bilen två gånger då det visade sig att jag hamnade bredvid bilar med skällande schäfer-monster...). Jag hann kolla linförigheten ett par gånger och dessutom se vart de andra ekipagen "brast". Och fick faktiskt självförtroende att detta kommer vi att fixa.

Filmning av hela programmet ligger på YouTube! Och min analys nedan är egentligen referat till filmen som jag precis sett för tredje gången :-) och dessa referat kommer att ge mig en massa bra feedback från perroägare i Sveriges långa land.

Platsliggande: 0

Tandvisning: 10
(Som ni ser så tyckte Zoë att domaren var läskig i sin gula jacka och keps. MEN jag fick henne till fot och stanna, och domaren fick sig faktisk en puss sen när han visade sig vara både en snäll och glad skit. Faktiskt så gav samma domare en nolla till en jaktlabbe som backade för mycket. Inte vanligt, och något som stressade mig lite med tanke på den negativa spiralen vi är inne i när det gäller hanteringen på utställning.)

Linförighet: 8,5
(Kommentarerna var sneda sitt och helomvändning. Sneda sitt är mitt aber, förutom platsliggningen. Den får jag jobba med ÄNNU mer. I det bortre helt om marsch så ser man att Zoë går en för vid sväng. MEN kolla in det avslutande helt om halt. SNYGGT om jag får säga det själv!!)

Läggande: 8,5 (Kommentaren var sent läggande. Och jag måste instämma, herregud!!! Ki, jag hade INNAN ett fällknivläggande som jag nämnt för dig. Nu har hon fått för sig något nytt sätt. Detta måste jag pilla på, jag vet ju att hon kan en 10:a på detta.)

Inkallande: 9 (Kommentaren var snett sitt. Det jag MÅSTE få ordning på!! Som jag retar mig på detta. Samtidigt ser ni i filmen som jag måste jobba med Zoë för att få in henne i fotposition inför varje moment. HJÄLP/input behövs när det gäller detta. Jag BORDE kunna få ordning på detta och därigenom slippa förlora en massa småpoäng på detta i vart och varannat moment...)

Ställande: 9,5 (Kommentaren var framföring. Dvs i fotgåendet innan kommandot så låg hon för långt fram. Inget jag har tänkt på innan. Vet inte om det var just dagens stämning eller något jag ska hålla ögonen på.)

Apportering: 9 (Kommentaren var lätt tugg. Gissa om jag är NÖJD med detta betyg, jag har hittat mitt sätt att få Zoë att fixa LK1-apporten genom att ladda henne med LK2-apporten. Det gripandet sitter som en smäck och hon tycker det är sååååååå roligt. Men kolla vilken förvirrad förare det var här. Jag hade precis sett att Björn hade hunnit fram och kunde inte för mitt liv förstå vad tävlingsledaren sa. VEM skulle stå med nosen dit. VART skulle jag själv stå? Large apport eller medium? Först svarade jag large och när jag så den så sa jag: Nähä, jag tar nog ändå medium. I all denna förvirring så fixade vi ändå en 9:a!!! Och, svar ja, ingången är ingen 10:a...)

Hopp över hinder: 9 (Ingen kommentar på protokollet, men det är ju ingången som spökar även här...)

Helhetsintryck: 9
(Jag blev så GLAAAAAD över detta! Kolla min snygga armrörelse :-) LOL Saken är att det ger inte så många slutpoäng men att ha en kör av domare/tävlingsledare/skrivare som efteråt vill berätta hur TREVLIGT EKIPAGE vi var att se på gör ju att man ser detta som ett hedersomnämnade OCH kvitto att jag hittat rätt stämning.)

Mycket nöjd är jag över att jag hade så JÄKLA KUL idag. Jag hade kul, Zoë hade kul och lite oorganiserat (i vanlig ordning...) så blev bästa belöningen för henne att hon såg Björn i publiken efter avslutat program. Det är mot honom hon springer i slutet av tävlingen. Det oorganiserade var att Björn inte hann fram i tid att filma vårt program. Därför sträckte jag min telefon till en kille i publiken att filma oss. Björn kom fram lagom till apporten. Gissa om jag var stressad vid hoppet att Zoë skulle få syn på Björn lite för tidigt. Jag hade nämligen då sett att han var på plats... Men vi fixade det, och roligare belöning än såhär kan ju mitt pälsmonster inte få.

Som sagt 5:e placering fick jag, och när jag gick fram för mitt betyg så fick jag ännu en gång en bekräftelse att vi är på g. Domaren sa att han var ledsen att det inte räckte ända fram till 1:a pris, men vi var så HÄRLIGA att se på och ett jätte-lycka-till-i-framtiden. Hahahahaaa, dessutom tyckte han att jag hade den sötaste hunden på plan. :-)

Kommentarer
Postat av: Susanne och Ella

Åh, jag är så glad och stolt. Inte för att jag har gjort något, men för att du är min kompis och det var såååå himla roligt att det gick så bra idag :) och att det strålar ut glädje från detta inlägg. Ska bli så kul att se dig och Zoe på planen nästa fredag.



Susanne och Ella

2011-08-21 @ 23:50:24
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Anna Nygårds

Underbart Katarina!! Sa ju det i vintras. Den lilla galningen kommer bli superbra. Och det är hon ju (ni ju ;) ). Ska bli såå kul att träffas i Gränna. För ni kommer väl dit? Nu har ju jag också "råkat ut för" ett litet galet bokstavsbarn som allt går i hundratjugo knyck med. Hon kommer nog bli bra hon också. Du får tipsa mig. Stort grattis och lycka till på Gotland. Vi håller tummar och tassar. Kramar Anna Rolex & Vinna

2011-08-22 @ 09:18:51
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Katarina med Zoë

Jadå Anna, visst kommer vi till Gränna. Ska bli jättekul att ses igen. Och få se ditt lilla underverk! Tack för alla tummar och tassar. De behöver vi, både på lydnadsplan och i utställningsringen... KRAM KRAM

2011-08-22 @ 09:36:27
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Petra Merci & Ester

Grattis grattis grattis :) Så härligt att läsa ,man riktigt känner glädjen i det , underbart. Ni är så dukitga och jag blir utan tvekan inspirerad att fortsätta gnaga på med vår träning. Måste nog se till att träna lite mer strukturerat och inte bara sporadiskt som nu. Då blir det nog roligare.. Återigen Stort Grattis..

2011-08-24 @ 10:04:30
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Peppar

Hut går hem!

Eller Strukturerad träning ger resultat! Ni är föredömliga! Och planen fortskrider, när det är dags kommer LP1 som ett brev på posten.

/S

2011-08-24 @ 12:40:36
Postat av: Anonym

Vad duktiga ni är! GRATTIS! Platsliggningen sitter (eller ligger förstås...) nog snart också.

Åsa

2011-08-28 @ 15:25:02
Postat av: Malin J & Nico

Ett jätte Grattis till er, härlig läsning!

Lycka till i erat fina arbete och hoppas ni får många framgångar :)

Vi ses i Gränna

2011-08-29 @ 12:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0