Filmtajm & summering av clinic med Maria Brandel


Nästan på pricken en månad efter clinic:en med Maria Brandel har jag nu hunnit med alla "måsten" så att jag kommit till punkten, summera mina intryck från Kungsör. Något sent kanske, men med hjälp av mina anteckningar så kan det bli en riktigt rolig tillbakablick och kick-off för nästa träningsår (som för vår del blir lite upphackad, men ändå med tydliga mål).

Maria inledde med att hävda att tävling är sätt att stämma av sin utveckling – om man vill bli en bra hundförare. Det är ett sätt att i skarpt läge testa av vad man har lärt hunden. Vad som än händer på tävlingen, ska man behålla fokuset på hunden – trivs den i situationen? Tänk på det som prio nr 1. INTE resultatet. Maria är förvånad över att det FORTFARANDE är så många förare ute på tävlingar som inte stöttar sin hund, utan istället ger efter för sin egen nervositet och eventuell irritation.

Nervöst kan det vara på tävling... men man kan faktiskt lära sig agera med självförtorende. Framför allt är det viktigt mot domaren. Det är lite onödigt att avslölja om man inte känner sig färdig....

Aktivitetsnivåer
Öva hunden på att vara i rätt aktivietsnivå för momentet. Belöna rätt, beroende på i vilken stämning man vill ha sin hund; lugn respektive aktiv belöning. Detta är något man hela tiden behöver ha koll på. Göra en avstämning och justera. Få hunden lagom med och lagom het. Viktigt att lära sig bromsa hunden när den ligger för högt/är het. Håll koll på hundens engageman och stressnivå. De tekniska detaljerna är mycket lättare att rätta till framöver.

Störningsträning (Över-)
Börja med ett moment som du vet sitter bra. När hunden kan ett kommando, ex sitt, så ska den kunna det i alla situationer. Och DETTA måste övas på, tänk på att byta plats hela tiden. Och vart du står i förhållande till hunden. VARIERA VARIERA VARIERA. Varva olika kommando, som sitt, ligg, hoppa. För att kontrollera om din hund har ordförståelsen. Var sparsam med att jobba med komplett moment. Träningens största fallgrop är nämnligen "malandet". Å andra sidan är det ett balanserande mellan "malande" och upprepningar.

Exempel på störniningsträning vi fick se, som jag missade att filma, var fritt följ. Hunden fick söka upp fotgående hos föraren medans andra personer lockade med trasa resp. godis. Här gäller det att vara den som belönar BÄST inför hunden. (Det är förresten helt OK att "belöna" för alla "fel"... bara belöningen för RÄTT blir så mycket bättre... :-) Vid fjärren så kan man överträna genom att andra förare säger "ligg" vid "sitt", eller vid arrangerad platsliggning, att de andra förarna står i linje brevid och vrålar ligg, utan att din egen hund lägger sig förrän det är DU som säger kommandot. Vid vittring, så kan man bland vittringspinnarna lägga ut alla möjliga saker från köket, eller varför inte hundens leksaker... Tänk på att justera något vid varje pass, så att det aldrig ser likadant ut. VARIERA VARIERA VARIERA.

Vid all form av störning, börja snällt. Det ska vara planerade störningar med mål att bygga hunden, den får inte tappa självförtroende. Det ska vara skojiga övningar, med glimten i ögat. Vid dessa skojiga övningar så smyger man över på helheten för att testa av, och får då svar på vilka delar som man måste jobba extra på.

Tidigt, innan ett moment är helt klart, så är det dags att kedja det. Och så tillbaka till delarna igen. Detta kan på ett positivt sätt ge hunden en hint på vad som väntar. Beroende på syftet så kedjar man olika. Vid uthållighet exempelvis så kvittar det vilka moment man håller på med (blanda gärna in cirkuskonster), det har också ingen betydelse vi vilken ordning sinsemellan de olika momenten kommer. Momenten behöver heller inte vara fullängd. Dock ska de olika delarna vara okej innan de åker in i en kedja. Men behöver inte vara perfekta.

Nummer ett att titta på efter en kedja är: Var hunden med? Var hunden i rätt stressnivå? Det är viktigt att se småmissarna, de kommer. Men så länge helheten är OK, och att det inte är några stora missar ala "nolla", så är dessa kedjor utmärkta  "facit" på att se vad man ska jobba vidare med. Och det bästa sättet är såklart att filma!! Absolut viktigast i kedjan är – vad gör jag med informationen som jag får. Hur följer jag upp? Vad behöver justeras?

Frågan är då vart man belönar i en kedja. Nästan alltid när kedjan är klar, men ibland även mitt i ett moment, i en övergång eller i väntan på ett moment. BLANDA & VARIERA. Varför inte när man har hunden precis som man vill ha den i energi- och stressnivå?

Den enda gången som en kedja ska brytas är när hunden ligger i fel stressnivå: HÖG/LÅG. Vid tekniska fel behöver man inte bryta. Se vad som gick fel, ha det i åtanke OCH FÖLJ UPP!!

Tipset är alltså att börja tidigt, redan innan ett helt moment är färdigt. Se det som en positiv träning och framför allt, ta vara på informationen.

Tävlingsträning
Lika viktigt som att träna in momenten är det att träna momenten i en situation som är tävlingslik. T ex, vad gör jag innan mina kedjor? Tänk på att värma upp och göra förberedelser även innan dessa. Hur hanterar jag mig själv och hunden när tävlingsdagen är varm resp. kall? Har jag en plan för detta? Tänk på att värma upp rent fysiskt, både dig själv men framför allt hunden. Vissa behöver "blåsas ut" ordentligt innan en tävling (typ Zoë-hundar) andra vilar i form och i princip lägger ner träningen två veckor innan tävlingen. Prova dig fram. Vissa jobbar upp hunden i svaga moment i uppvärmingen. Andra tycker att det är sämsta möjliga sätt att få "feel-good-tävling-känslor".

Ett allmänt tips är dock att låta unga hundar titta sig omkring och känna av mijlön samt ställa in tanken på jobb i god tid innan tävlingsstart.

Tävlingsigångar kan man inte träna för mycket på. Det gör ett starkt, omedvetet, intryck på domaren. Och är oerhört viktigt för den egna känslan när man startar en tävling.

Tips på hur man själv kan träna på detta är:
• sätt en äggklocka för ingång
• spela in komendendering på mobilen, det finns billiga högtalare att koppla in...
• ladda planen med olika "störande" saker
• värm upp i ett rum, gör ingången i ett annat (flytta runt på möbler och saker...)

Tänk såhär inför tävlingsträning – kan du som förare i ryggraden vad som ska göras på en tävling, alla moment och transporter mellan moment, och är du duktig på detta så har du råd att vara nervös. Maria gjorde en jämförelse med militären som ska kunna sätta samman sitt vapen oavsett tid på dygnet och om man väcks. Även om hundtävling inte handlar om liv och död, så kan det ibland kännas så...

Om tävlingen ska fungera, så är det viktigt att jag är fokuserad även på träning. Pausar jag hunden innan jag pratar med mina träningskollegor t ex??? För jag förväntar mig ju just detta, att den ska kunna slå över mellan aktivitet och passivitet, fokus och koncentration.... Med andra ord kom vi mot slutet in på mitt stora aha-moment. Störningsträning av förare. Oh my god!! Gissa om DETTA är något jag måste jobba mycket med. Det var riktiga skratt-moment när de visade på olika exempel på vad man kan "träna" på; någon som pratar intressanta saker i publiken (jag är ooooootroligt nyfiken av mig), tävlingsledare som ger tyst komendering (enligt mina systrar är jag ordförande i hörselskadades riksförbund utifrån min volymnivå på tv:n när de ringer), tävlingsledare som vrålar hetsig komendering (stessar mig!!!!). Med andra ord, det finns mycket JAG behöver bli bättre på, det är inte bara hunden som måste "shape up" för att vi ska nå våra mål! :-)

Avslutningsvis från Maria, kedja, störning och momentingångar ska planeras in vid varje träningstillfälle. DET gör skillnaden. För tävlingsträning är lika viktig som detaljer och moment. NU om du läst hela detta långa inlägg så har du kommit till det riktitigt roliga. Filmerna. Titlarna på dem och ljudet är så tydligt så jag tror de talar för sig själv. Enjoy!! Och hoppas det ger en kick för att sätta HÖGA mål för 2012. Tjing från oss på landet!




















Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

Nu har jag kollat igenom filmerna och visst blir man taggad och inspirerad. Hade aningen svårt att höra vad som sas dock.men men.

2011-12-28 @ 10:58:01
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Susanne och Ella

Tack för reportaget :)

2011-12-28 @ 14:04:13
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0