En härlig hundhelg!


Vilken härlig hundhelg det har varit. Igår med den alldeles strålande solen som tittade fram. En näst sista gång på personspårkursen, då Zoës spårande i och för sig inte fungerade alls. Inte en enda apport hittade hon. Förklaringen till det är antagligen en kombination av att jag förväntar mig det tredje löpet inom några veckor (överdrivet sniffande och en massa kissande har börjat, dock är hon inte svullen ännu) tillsammans med sviterna från veterinärundersökningen (det lugnande) i fredags. Men vad gjorde det att spåret inte funkade. Jag är iallafall oerhört nöjd med mitt nya Björkis Nome sele. Sitter superbra, och vid vändningar och snurr så funkar det alldeles utmärkt, viker sig bara över ryggen och så tillbaka på plats när hon är på rätt spår igen. Betydligt mindre trassel med linan runt Zoës ben. Att jag sedan trasslade in mina egna ben en del hade att göra med att hon for runt en hel del i jakt på spåret... Dessutom kändes draget när hon var på rätt spår mycket starkare i linan med detta sele. Tryckavlasningen på förbröstet måste uppenbarligen vara bättre med krysset. Gillar detta sele och kan rekommendera det! Finns på Satchmos i Lund och all information hittar ni hos Björkis.



När vi dessutom fick en ordentlig promenad efteråt med kursens hundar och hela Petras flock så var ju lördagen gjord. Kul var det också att se Ylex (Petras duktiga sök golden) leta upp Björns tappade koppel. Längst ner på det stora fältet låg det och efter koncentrerat jobb så var det en överlycklig Ylex som kom springande till Björn med sin troffé. Kul att se en vardagsnyttigt sök in real!!! SUGEN blir man. Men jo, först ska jag koncentrera mig på spår OCH lydnad innan jag blandar in annat... LOVAR!! :-)

Tillbaka lite till veterinärundersökningen i fredags. Efter att jag själv utan problem (hemma) kan spruta dropparna ner i öronen (med en pip liknande undersöknings- instrumentet) och efter peptalk från Helene och Susanne så har jag bestämt mig för att i fortsättningen VÅGA VÄGRA LUGNANDE. Jag inser med perspektiv på det hela att det är helt galet att de inte lyckades undersöka henne utan att droga henne... Kliniken jag går på har jag fullt förtroende för och hittills har jag bara träffat på kompetenta och bestämda veterinärer. Men igår hade jag otur och träffade en ny och osäker. Och eftersom jag fortfarande har flash-backs-minnen från avlivningen av min förra hund som jag gjorde på samma klinik så kan jag inte låta bli att skänka Max en tanke när jag är där och så blir jag lite darrig och så blir Zoë ängslig och så är det igång. ÄVEN om det bara handlar om koll av öron eller en vaccination. Snälla Helene har lovat mig att nästa gång ska hon följa med och vara moraliskt support och ta kommando över situationen. Tack snälla Helene!

Idag har det varit en heldag med hund i ett ridhus uppe i Kvistofta. Anordnat av Susanne Hall och Helene så var det först utställningsträning och sedan möjlighet att träna lydnad. En hel del intresserade valpköpare tittade också förbi. Veckan som gått har jag helt pausat från lydnadsträningen och såg verkligen fram emot att kolla igenom statusen på det på nytt för att sedan bryta ner och fila. Hade ett snack med Petra Staaf igår också och bestämt mig för att hoppa på nästa start av Lydnads 1. För att regelbundet och strukturerat få hennes input på de olika momenten så att det hela varar längre och förbi 1:an. För det är verkligen mitt mål!! Att ta mig och Zoë så långt det bara går. Dessutom kommer jag behöva regelbunden träning med nya hundar för att platsliggningen riktigt ska sitta. Denna kurs startar slutet av april vilket kommer att vara perfekt för innan dess har jag gott om tid att bygga upp Zoës stabilitet i platsliggningen för mig själv. Toppen!!! Och kul. Jag har en ny plan. Och ska faktiskt hålla mig och inte tävla igen förrän till sommaren och då ska det verkligen sitta som en smäck!!! :-)


Tillbaka till dagens aktivitet. I vanlig ordning var Zoë till en början som en flipperkula... Jag var tvungen att ta ut henne och tömma ut en del energi med hjälp av en tennisboll. Under denna urladdningen lyckades Björn fånga Zoë på bild, både de två här i inlägget och den till min nya header.

In i ridhuset igen, tränade en del koncentrationsövningar med Zoë parallellt med utställningsövningen. När sedan de flesta avvikit och hundarna jagat tennisboll även inne i ridhuset så bestämde vi oss (Susanne, Helene och jag) att alla gå igenom komplett program samt göra en platsliggning. Jag tog det försiktigt och ställde mig bara 2 meter framför Zoë. Mycket beröm och godis mellan varven. Men hon låg alla minuterna. FAST att Susanne gick bakom henne. Skönt.

När sedan Helene kommenderade mig och jag gjorde allt förutom apporten så gick det SÅÅÅÅÅ mycket bättre än i Rättvik. Jag lyckades hålla ihop henne hela programmet. FAST det var både andra (kända) hundar och människor med i ridhuset. YES YES YES!!! Det känns som en revange, vi fick visa att vi kan!!! Kommentarerna från Helene var:

Fritt följ: jättebra kontakt, lite sneda sättande
Läggandet: vi drog ut på det lite för länge innan avslutat moment så hon satte sig upp själv, men jag lade henne ner och satte sedan upp henne på nytt.
Inkallning: sju-jäkla fart!!!! lite sned ingång
Ställande: klockrent ställande och genomförande av moment.
Hopp: hon älskar detta, samma här ingången är för sned.

Men nu känner jag mig oerhört nöjd. Och har tillförsikt inför framtiden. Träna ingångar, jobbar vidare på pallen och så apporten med hjälp av lina. Och sakta sakta bygga en trygg platsliggning. Det ska väl inte vara så svårt...?

Har också tagit till mig av ditt råd Jenny. Frasse och uppenbarligen även Zoë har GOTT OM ENERGI som ska tankas ut innan de kan "fokusera". När jag trodde att Zoë borde vara trött efter en lång och aktiv dag så var hon precis i den stämningen jag ville åt, att hon hade fokus på mig. Visst, hon pratade en del. Inte bra. Men blicken var på mig HELA programmet. Det var en seger efter förra helgens flipperspelsuppvisning. :-)

Kul var också att Susanne idag fick en nytändning med Bella. Bella pratade inte alls i den omfattningen som vid sista träningen. Hade de gått ut på tävling med dagens version av Bella så hade de inte haft något problem med ett första pris. Och det sporrade Susanne att inte släppa taget utan minsann se till att träna på innan valparna kommer... :-) På "sportlovet" är jag uppbjuden på privat tränings- och vinläger i Rydebäck. Nice!!! :-)

Roligt är också att Helene fått förnyad energi och jäkla anamma när det gäller träningen med Cocos. Momenten sitter som en smäck. I träning. Det hela handlar om tävlingsträning och ta-det-lugnt-mellan-momenten!!!! :-) Ge dig och Cocos tid att ladda om. Jag är jätteglad över att kunna få vidareförmedla Petras kunskap och ser sååååå fram emot er utveckling med hjälp av henne!!! Lycka till imorgon!!! Hoppas verkligen det ger dig en kick!! Tror faktiskt det gör det... :-)


Kommentarer
Postat av: Susanne

När kommer du? Längtar redan! Tisdag känns som en toppendag - funkar det för dig?

Kram, Susanne

2011-02-14 @ 12:59:17
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Katarina med Zoë

Gulle du. Menar du den 22:e? Gärna!!

För din info så frågade jag chansen på Sune för Zoës räkning igår. Hon fick JA!!! Se Jennys fina bild på Sune 11 mån på.... Facebook!!!! :-)

2011-02-14 @ 14:51:20
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Anna

Grattis till nya Björkis-selen!

2011-02-14 @ 15:43:56
URL: http://busterbuse.blog.se
Postat av: Anna Nygårds

Tackar för tröstefulla ord. Känns bättre nu och Rolex mår ansålänge bra. Jag har också björkis selen. Älskar den :).Härliga biler på flipperkulan. / Kram Anna

2011-02-14 @ 21:05:43
Postat av: Peppar

Åhej Ztumpan, var ska vi börja -

mattes tollare var överkänslig mot lugnande (som många andra tollare också är), kankse du är det med?

En sån sele du spårar i har jag när jag drar runt matte på elljusspåret. Däremot har jag en vanlig björkissele för viltspår och det är toppenkvalite!

Här uppåt landet kan vi nog inte spåra förrän typ april, det är tok-mycket snö, och en vanlig skogspromenad är plötsligt en Kebnekajsevandring för matten. Själv tassar jag lätt ovanpå ...

Slutligen ett tips om apportträning. Den görs bäst kvällstid invid TV-soffan. Då har du säkert rätt sinnestämning, loj och lätt ointresserad. Och det är ju alltid paus på TV nån gång =)

/Din för alltid,

Peppar

PS. Matten hälsar förståss också

2011-02-17 @ 21:37:52
URL: http://perro-peppar.blogspot

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0