Spår, platsliggning och så bli roligast igen...

Jag jobbar på med platsliggningen. Inomhusträning nu, med störmoment (syskonbarn). Saken är den att hon är väldigt fokuserad inomhus, hon helt med att det är ett "jobb" hon gör. Ligger jättebra med hakan i backen och koncentrerad. Jag kan även gå tillbaka till henne utan att hakan åker upp. Är uppe i 1 minut inomhus nu, har även provat att vika av så att hon inte ser mig och det är inget som "stör" henne mer. Bra bra bra. Nu är det bara att förlänga, korta ner, förlänga mer och sedan få det att stabiliseras med ytterligare störning INNAN jag flyttar ut igen. Tre gånger per dag håller jag på just nu. Tur man har semester. Å andra sidan är detta egentligen busenkelt att göra även på jobb.

Jag fick ett uppvaknande häromdagen då en överspeedad hund på kvällskissningen for iväg från gården som ett streck till kompis My's hus ett par hundra meter därifrån. Inte i närheten av bilar och den risken, men FULLSTÄNDIGT fixerad vid att leta upp lek-kamraten. Hm... hon blev ju schasad hem (hundmänniskor) och jag mötte henne med koppel, sen var jag svart i blicken och skogstokigt arg (på situationen – vilket gick ut över hunden). När vi kom in igen så var det - NU LIGGER DU HÄR I KÖKET OCH RÖR DIG INTE UR FLÄCKEN FÖRRÄN JAG LUGNAT NER MIG!!! Det tog 20 minuter för mig att få ner pulsen, hunden var knäpptyst och flyttade sig inte en millimeter.... Nu är det inte detta jag är ute efter på lydnadsplanen, denna totala underlägsenhet. MEN jag inser ju att är jag TYDLIG så förstår min hund mig. Och förstår inte Zoë mig så är jag inte tillräckligt tydlig med vad jag är ute efter när vi tävlar. Och DET har motiverat mig att träna MER, STRUKTURAT och REGELBUNDET.

Spår har jag saknat sedan jag för ett par veckor läste ett så oerhört inspirerande inlägg på Klickersmart. Ändå tog det till denna veckan innan jag fick tummen loss att sätta igång igen. Klaffade såklart med att ängarna kring Ängadal är nyhuggna och UTMÄRKTA att lägga personspår på. Sagt och gjort, i helgen så blev det ett repetitionsspår – rakt 200 meter med tre apporter på. Tog hon utan problem. Och jobbade sååå bra. Jag hade med mig nya apporter och tänkte lägga ut ytterligare ett spår med vinklar att ta lite senare den dagen. Vilket jag gjorde efter att jag bundit upp Zoë. Hon var NÅGOT missnöjd med att sitta och se vad jag höll på med. Jag lade ut 3x150 meter i en ruta med två vinklar. Kom tillbaka till hunden, gick ett 20-tal meter och tyckte att jag ändå hade henne med mig när jag släppte henne lös. Vad gjorde hon??? FOR SOM EN PIL tillbaka till spåret, hittade kärnan och gjorde en såååå snygg spårstäcka fram till första apporten – plockade den med världens bästa grepp och FOR TILLBAKA TILL MIG SOM EN PIL MED APPORTEN släppte den framför mina fötter och tittade uppfodrande på mig. Själv stod jag som ett frågetecken med öppen mun. Jag hade då yttrat orden "Amen jäkla hundskrälle.... vad gör du nu... VAD GÖR DUUUU??? alltså du är helt ooootrooooolig..." :-)

Jag band hunden ännu en gång, gick ut första apporten till samma ställe, gick hela varvet en gång till och tillbaka. Sen var hon kopplad hela vägen hem. Två timmar senare gick vi det något mer strukturerat med sele och lina. Första apporten tog hon, första vinkeln var riktigt svår och det tog en bra bit efter den innan hon gick på kärnan igen. Men andra vinkeln tog hon riktigt bra och slutspurten var hon OUTSTANDING fokuserad. Nosen i backen och en väääääldigt nöjd hund vid slutapporten. Härligt att vara igång med detta igen. Inte lika härligt att pälsen är en sån frömagnet... ;-)

Och det här med att det finns en granntjej som är roligare än jag – till den gräns att hon bara flöööög dit. Var jag ju tvungen att göra något åt. Så My får nu inte leka några adrenalinutlösande lekar. Bara lugna godislekar. Och så ligger det numera en ranson för My att leka med Zoë. Själv har jag lagt beslag på adrenalinlekarna. Och dessutom börjat träna mer igen. Märker att hon på en gång söker upp mig på ett helt annat sätt. Det är inte mycket man får gratis... :-)

Kommentarer
Postat av: Margareta

Ni verkar ha roligt jämt Zoë och du. Hur får du henne att ligga plats med hakan i backen? Ginnis ligger stilla hur länge som helst men kollar noga vart jag tar vägen.

Kram

2011-07-29 @ 15:40:19
URL: http://www.ginnis.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0