En... hundintensiv helg!


Jag (kanske inte Zoë) börjar återhämta mig, men i vanlig ordning har jag handlöst kastat mig in i en kanske lite FÖR hundintensiv helg. Missförstå mig rätt. Det är ju otroligt roligt att träffa alla, men ibland utsätter jag mig själv - eller framför allt älskade Zoë för LITE för mycket. Jag hoppas att det är fler än jag som kastar sig in i saker och först i efterhand inser, att det där var ju inte speciellt klokt och eftertänksamt.

Just nu är Zoë mitt inne i en STOR förändringsprocess. Visst kan jag förklara en hel del utifrån hormonflödet i samband med löpet. MEN jag vill ju absolut inte att hennes monsterbeteende ska befästas. Bara av den enkla anledningen att jag inte tänker till i förväg... Denna helg har jag i vanlig ordning glömt bort att göra just detta, pga intensivt socialt hundumgänge. (Lätt att glömma bort att man just i dessa sammanhang först och främst har ansvar för att vara trygg klippa för sin hund, istället för att själv bete sig som ett mingelmonster... ) Samtidigt så har jag i efterhand ändå hämtat upp en del av missmodet just för att jag haft perrokollegorna runt omkring mig OCH avslutat helgen med en föreläsning av Jan Gyllensten. Tack gode gud för denna positiva avslutning på helgen!!

Just nu går Zoë upp HÖGT i stress vid för mycket nya intryck. Och när matte är på tok för ofokuserad på Zoë och aningens för trött efter Malmöutställningen på lördagen så bli det inget bra resultat alls... Den avslutande promenaden i Käglinge blev långt ifrån harmonisk för detta ekipage. MEN som sagt, fokus och trygghet från matte, och tydliga gränser med hjälp av ett sammetsklätt skruvstäd ala Jan Gyllensten (eller hur Ki :-) så ska jag absolut inte tappa modet bara för jag just nu fick lite motgångar...

Bortsett från att Zoë och jag är som vi är, med ambition till förbättring :-) så agerade jag denna helg som handler-assistant till superenergiska Helene. Min huvudsakliga uppgift var att få in rätt hund i rätt ordning i ringen. Eftersom Helene då hade på sig att ställa fyra hundar. Själv behövde jag bara bry mig om att få till en kontakt med Scotty OCH se till att få ut bakstället när han stod still. Fru Halls instruktioner. Dock gjorde hon det inte lätt för oss genom att slänga runt köttbullar till höger och vänster och dessutom tjattra konstant i ringen. Vilket fick mig att jobba HÅRT med Scotty (han gillar dig fortfarande Susanne). Om jag inte missminner mig så tror jag minsann att jag vid något tillfälle utbrast - amen Scotty, strunta nu i fru Hall och sträck på dig framåt istället... :-) Och se - det gav resultat för vi drog minsann till med ett excellent, Scotty och jag. SNART Helene så avancerar jag till handler istället för handler-assistant. :-)


Det var såhär jag trodde min första perro skulle se ut. Svartvit lufs med svans. Sen blev det ändå det lilla svanslösa bruna yrvädret. Den söööötaste valpen av dem alla. :-) Ska bli kul att se vad Leif och Gun kommer få med sig hem från Rydebäck tillslut.

Och idag så var det årsmöte. Jag tycker det är roligt att hålla mig engagerad och informerad om vad som händer inom rasklubben. Det var ett bra och positivt möte och vilken avslutning med föreläsning av Jan Gyllensten. Jag har lyssnat på honom vid två tillfällen tidigare - ändå var det just Jans insikter som jag behövde höra denna helg. Och så intressant, man tar till sig nya saker hela tiden, helt beroende på vart man befinner sig med sin hund. Var jag jag framför sög i mig just idag var att relationen med sin hund är som ett pussel. Ju mer information man är öppen för desto lättare är det att tyda pusslet. MEN man får hela tiden nya pusselbitar under hundens liv som man måste hitta en plats för. Det finns ingen "perfekt" hund - men det är ett äventyr att med ett öppet sinne leva med hund. Härlig inställning!!

Nu kommer jag att göra mitt yttersta för att få till ett MH under året för Zoë, Neo och Bibbi med Jan som testledare. Är det någon mer som är intresserad så hör av er. Han klarar 4 ekipage per vardagskväll (allt han har tid med under 2011). Så det finns ialla fall en plats kvar i första gruppen. Ev kan han testa två grupper, två kvällar i rad. Men det kommer antagligen inte bli av förrän efter sommaren. Hör av er om ni är intresserade så håller vi kontakt via mail ang detta.

SLUTLIGEN!!!! Vi har ju haft fiiiiint besök. Av Malmös BIM allas vår Peppar - importerad direkt från Tumba med hjälp av SJ-tåg. Vilken kille och vilken relaxad matte. Sååååå kul att ni fick åka tåget hem med med en massa rosetter. GRATTIS! Jag måste ge vår spanska don Juan en MEGA eloge. För en coolare kille tillsammans med en löptik får man leta efter. Han och Zoë har umgåtts hela helgen. Och de två har hållt ihop. I vått och torrt. Ätit fint bredvid varandra, brottats kärleksfullt, haft kamplekar med Zoës leksaker och sovit avslappnat i vars en hörna av lägenheten. De hade till och med MF (mattefritt) igår lördag och mötte oss båda förvirrat i dörren lite lätt sömndruckna. Lovely. De två hundarna har definitivt en personkemi som funkar.

Kommentarer
Postat av: Peppar

Vi hade det så bra och saknar er redan!

Dock saknar vi inte macka-menyn eller kall-blåsten =) Men om ni fixar bättre väder och mer blommor lovar vi att komma tillbaka. Om inte annat för klänningsprovning ... ja, det kan ni fundera på!

/Sanna & Peppar

2011-03-21 @ 15:45:58
URL: http://peppar-perro.blogspot.com/
Postat av: Helene

Tack för all hjälp både på utställningen och på årsmötet! Visst blir det lite mycket ibland !



En duktig handler är du redan nu ska vi bara lära Zoe att stå ,nu är det hennes tur att få certen!



Härligt att få en så bra avslutning, Jan är verkligen duktig! Kanon att få göra MH med honom.



Zoe kommer att lugna ner sig igen det viktiga är att du har insikten.



Ha det bra kramar frän Helene Ceasar & Cocos

2011-03-21 @ 17:54:02
Postat av: "hovfotografen" Maja

Vilken intensiv helg det ser ut att ha varit, men det är roligt med intensiva helger.



Tror vi kommer stötta på varandra någon annan gång, tänkte faktiskt fråga om det var okej att våldgästa er träningshelg i klippan? Kolla på snygga hundar och fotografera lite?



En Zoevalp hade jag inte tackat nej till. En härlig hund med god arbetslust, snygg dessutom. Så smidig och feminin. Lycka till med att hitta en hane, var kräsen ;)Vet redan vilken typ av hane jag tycker du ska para henne med ;)

2011-03-21 @ 20:14:03
URL: http://coociidog.se
Postat av: Susanne och Ella

Vilken helg,

Liiiitttee intensivt just nu. Tur att ni har veckorna att vila ut er på. Jag tror min donna härhemma börjar komma ifas igen efter allt "valpande". Nu vill hon gå på promenad och bär inte runt på pidjur och andra saker.

Nu gäller det bara att få ner vaktinstinkterna igen till vettig nivå.

Lite avundsjuk är jag på er trevliga helg. den sociala biten av den.

Ha det gott,

Susanne och Ella

2011-03-21 @ 22:33:06
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Margareta

Visst är Scotty söt som en teddybjörn men bruna Zoë är sötast.

Fyra nyanser av brunt är det som gäller på min buse.

Kram

2011-03-22 @ 18:22:09
URL: http://www.ginnis.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0