Gränna 2011


Alla ni som missade årets Gränna-träff – ni MISSADE verkligen en väldigt trevlig och VÄLDIGT intensiv helg. I vanlig ordning när Perroklubben är i farten. :-) Premiär för i år var KM i rally-lydnad. Dessutom var det arrangerat en väldigt lättsam men ansträngande (för matte/husse) femkamp; potatis på sked, hundbowling, uppletande, boll under låda och favoriten i repris – snabbaste perron. Var man inte nöjd med detta så var det även KM i lydnad, mass-platsliggning (25 hundar på en och samma gång), coachning i lydnad, uppvisning av lydnadsprogram 1 och 2, prova på agility, möjlighet till SoR prov, föredrag om hur man enklast klipper en perro OCH uppvisning i freestyle. Puh!!!

Med tanke på hur Zoë är för tillfället, och att jag vi detta laget lärt mig att när hon tar slut så tar hon TVÄRSLUT, så sparade jag på hennes krafter för att hon skulle hålla ända fram till söndagen då vi skulle delta i vårt första KM i lydnad (klass 1). Och sen hade jag ju tränat in i det sista för att hon skulle klara av att livrädda matte. OCH det fixade hon. Herregud så coolt att denna lilla 14-kilos räka kan rädda en BETYDLIGT tyngre matte. Sanna har nu myntat YTTERLIGARE ett smeknamn på min älskling "bogser-räka".


Våra eminenta Gränna-generaler Johan Liw och Susanne Persson. Som nu skickar stafettpinnen vidare efter 2 väldigt lyckade träffar.

Förutom att vara eminenta är de två otroliga inspirationskällor för alla oss andra som gillar lydnad....


Då Susanne vann LK-3 med sin älsklings-Ella.


Och Johan ställde upp både i LK-Elit med Tova (och vann) och LK-2 med Chica (där han kom tvåa).



Måste också tacka dig Monica, så glad jag blir över din pepping, coachning och alla goda råd. Uppskattar dig verkligen!!!


Själv så var jag på lördagen funktionär och tillsammans med Anneli så eldade jag upp alla som ville testa sina hundar på bowling. Jag lovar det var både roligare och svårare än vad det låter!!!


Direkt när vi kom till Gränna på fredageftermiddagen satte jag, tillsammans med Jenny och Anna, igång med att märka upp lydnadsplanen. För redan på fredagskvällen var det dags för LK-2, LK-3 och LK-Elit att tävla i KM. LK-1 (där jag och Zoë deltog) tävlade först på söndag förmiddag.


När allt var ordentligt uppmärkt på plan iklädde jag mig rollen som skrivare, åt tävlingsledare Jenny och domare Ninni. Kan varmt rekomendera denna roll om det är någon som vill prova nästa år. Jag har nu gjort det under två år och det är sååååå intressant och lärorikt att vara på plan när proffsen tävlar och lyssna på småkommentarerna från Ninni. Det lär man sig minst lika mycket på som att tävla själv.... Hmmm... nja jag behåller gärna denna roll ytterligare ett år! :-)


Så här såg vi ut – Zoë och jag i full action på linföringhet, här språng marsch.

Det hela slutade på 141,5 poäng, även denna gång stod jag över platsliggningen. Då den är värd 30 poäng och då jag inte fick någon nolla på resterande moment, så ska jag ändå vara nöjd. Jag gillar att tänka – NÄR platsliggningen sitter (eller kanske ändå ligger...) så hade även detta program räckt till ett förstapris. Så vi är på gång. DOCK så är mitt problem att Zoë är lättdistraherad av omgivningen. Dessutom är hon fortfarande ung i den bemärkelsen att hon inte riktigt räcker hela programmet igenom. Man märker på henne mot slutet att hon lättare blir distraherad. Just i söndags så var det vid ställandet som hundar skällde i publiken, och det fixar hon inte. Jag höll henne kvar på plan och kunde slutföra programmet, men jag fick också jobba för det.

Så här såg bedömingen ut på oss:

Platsliggande 0 (Kommentar: avstår)

Tandvisning 10

Linförighet 8,5
(Kommentar: sitter snett, fin kontakt, något störningskänslig)

Läggande 9 (Kommentar; bra tempo, bra teknik)

Inkallande 9,5
(Kommentar: sitter något snett)

Ställande 6
(Kommentar: 3 steg) HÄR blev hon störd av publiken och sedan brottades jag verkligen med apporten då den var med hunden vänd mot publiken...

Apport 6 (Kommentar: släpper, nosar)

Hopp 10

Helhetsintryck 7
(Kommentar: alert, störningskänslig)

När det gäller SoR provet, så gick det som tåget. När Zoë nu väl förstått tekniken, så vill hon inget annat än att simma och bada. Det värsta med just detta prov var att hon INTE ALLS ville upp ur vattnet när vi var färdiga. En något missnöjt ljudande hund fick jag locka ifrån vattnet iklädd min läckra våtdräkt (lånad av Sanna - TACK!! - med den var Vättern-badet inte kallt alls).

Kul var det att efteråt höra Ankans (domare) kommentarer om Zoë: hon är stark din lilla räka, och jobbade på väldigt fokuserat. Och titta på henne hon är långt ifrån trött, där finns det gott om energi kvar!!! Jepp, that's my girl!







Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

Hej på dej !

Det var så kul att träffas igen. Jag tackar för lånet av badskor. Jättesnällt. SoR gck ju som en dans för oss båda och ingen av oss trodde att det skulle gå så bra :) Måste kanske ge våra tjejer mer kred. Och du & "räkan" fick ju jättefina poäng på lydnaden också. :)

Vi ses Kram Petra

2011-09-07 @ 14:34:22
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Anonym

Hej! Ja det var en intensiv helg! En underbar, en helt fantastisk helg, och det var super kul att få träffa alla perro´s och dess hussar & mattar. Du & Zoe var jätte duktiga och platsliggningen kommer säkert gå jätte bra den gången du bestämmer att nu är det dags. Vi håller tummar & tassar :) Hoppas det går bra för er på Sofiero.

Kram från Malin & Nico

2011-09-09 @ 19:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0