Pö om pö...

... under veckan så har Zoë både samlat energi och ätit ikapp sig. Försökte balansera hennes glupska aptit med att samtidig undvika magknip av en för snabbt fylld liten räkmage. Men kan meddela att i mitten av veckan klämde hon FEM (5) Bravoburgare plus med vom under en dag. Så med rätt aptit så tog det bara en vecka att klä in dessa revben i lite bomull.

Detta gjorde att jag vågade köra intensiv hundaktivitetshelg med henne. Igår var vi hemma hos familjen Bäck och Neo. Björn och jag hade lite perroklubbs-trixande och så gick vi en ordentlig promenix i det trista skåne-vinter-vädret. Dis, duggregn och plusgrader. Men jag hade minst lika mycket samlad energi som min hund, så jag övertygade Björn att det inte alls fanns dåligt väder, bara dåliga kläder. Dessutom fick jag med honom på min idé att vi ska testa våra hundar och oss själva på uppletande. Jag har läst om det i lite olika bloggar, att det är en perfekt uppvärmning/urladdning för högenergiska hundar (läs typ Zoë) inför koncentrationsövningar (läs typ lydnad). Så jag ville prova mig fram om inte det var något för oss. Apportera in kan hon ju, men jag var osäker på hur man började träningen med uppletande. Och eftersom Björn hade läst på ordentligt inför förra Gränna, när han var funktionär på uppletandestationen så tänkte jag – PERFEKT!!





Jag var bara tvungen att låna dina bilder Björn!! Så härliga, men faktiskt lite missvisande. Neo är en jäkel på att spåra, det vet vi sedan tidigare och det syntes tydligt även igår. Zoës paradgren är att apportera in grejerna. Efter att vi först provade att köra hundarna var för sig så släppte vi dem båda. Lite konkurrens skadade definitivt inte. Det coola var att de letade parallellt men var det någon som hittade en grej så sprang de mer eller mindre tillsammans in med den för att få godis. Och sedan ut igen och leta vidare. Och med lite tjo och stim vid baslinjen så fattade även Neo att förutom att hitta grejerna så ville vi väldigt gärna att han skulle springa in med den till oss. Men det kommer Björn, definitivt!!!


Neo hade skitskoj, och var låååångt i från sin lufsande stil...


Zoë hade precis lika roligt och hade precis samma tempo som vanligt. Dock lite större öron just i lördags...

Efter fika hemma Björn fortsatte jag min skåneturne till Ystad. Där bor väninna Fia med familj. Och framför allt westien Morris. Honom har jag nämnt tidigare i bloggen men det var på tok för länge sedan vi träffades. Zoë och Morris har riktigt roligt de två också. Jag tror Morris är lite kär i Zoë, och jag tro Zoë tycker Morris är en rätt kul kille han med. Det faller dock på att han är lite kort i rocken för hennes smak (OCH min och fru Halls!!). Så Zoë och jag kom gemensamt fram till att hon ändå ska satsa på Peppar. Men Morris hälsar till Peppar att han kan nog börja ladda batteriet för hon luktar ljuuuuuvligt!!




De är så gulliga de två. Morris lever i paradiset. Han har en inhängnad trädgård på 5000 kvm där han kan jaga Zoë. Och så har de kommit på att om Zoë hoppar upp på fönsterbläcket i köksfönstret och hojtar på oss, så fattar vi att de vill bli insläppta. Reser jag mig upp och går genom huset för att öppna dörren så står de två sekunder senare där och väntar uppmanande. Sötnosar!



När vi gav oss iväg från Ystad så hade Morris redan kastat in handduken... Han orkade helt enkelt inte mer! Det kvittar hur söt den spanska hunden är. Hon har betydligt längre ben och springer faktiskt väääääldigt snabbt.



Efter 4 timmars paus hemmavid så begav dock Zoë och jag oss iväg till träningsgruppen i Åhus. Fyra söndagar tillbaka har vi tränat i ridhus.



Det som står på agendan för oss för tillfället är att komma tillrätta med platsliggningen (jag vet, jag börjar tröttna på det själv...), träna in att runda träningsväskan (berättar mer om det i ett separat inlägg) och så få till apporten riktigt bra och inte bara slarva förbi den... Jag har läst en artikel som fått mig att få upp ögonen för detta och det vill jag dela med er andra. Men även det tar jag i ett separat inlägg!! Det är faktiskt värt det.

Behöver jag påpeka att Zoë är trött. Så in i norden trött. Men roligt har vi haft i helgen!!

Kommentarer
Postat av: Peppar

VAddå! En vit kille! Men hallå! Han är ju dessutom rakhårig!

Nehej du, det går inte an!

/Peppar

PS. Min mattes fobi-moment var tandvisning. Nu i 2an slipper man det. Tyvärr kan ni inte slippa platsliggning lika lätt!

2012-02-19 @ 20:24:57
Postat av: Margareta

Ååå så kul med detta blogginlääg. Först måste jag säga att Zoë är så söt när hon kollar utifrån och in. Har ni kökssoffa på utsidan också? När det gäller uppletande började jag att träna Ginnis redan som liten och gör på olika sätt nästan varne dag. Idag blev det fem olika saker mede bl a mina vantar. Det är verkligen en bra träning eftersom man kan göra den på massor med ställen och alldeles ensam. Vi har också tränat på klubben. Nu för tiden går ju också apporteringen riktigt bra. Förutom att ha tuggar på apportbocken när han har satt sig vid min sida. Nu ska vi träna sök på söndag också. Ska bli kul.

Kommer du hit snart? KRAM

2012-02-20 @ 14:22:11
URL: http://www.ginnis.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0