Energi av Maria Hagström

Genom Petra Staaf som jag tränat Lydnad 1 hos under sommaren, så blev jag inbjuden att vara med på en intensivdag med Maria Hagström. Ny som jag är i denna värld, så hade jag inte riktigt koll på vad jag gav mig in i. Vem Maria Hagström egentligen var, annat än Petras mentor, och någon som enligt Petra kunde ge mig en kick vidare. Någon vecka innan så googlade jag på henne och hittade följande:

"Jag som har kurserna på Skogsborg heter Maria Hagström. Under åren har jag utbildat mig till instruktör och domare. Mitt hundintresse vänder sig främst mot inlärning och träning. Egentligen skulle jag kunna vara intresserad av vilken gren som helst men diverse tillfälligheter har lett mig in på bruks, främst spår och sök, lydnadsklass, räddningsök och vallning. Jag har tävlat på SM och landslag nivå  i spår, sök, lydnad och räddning med bland annat 3 SM guld, 3 SM silver och 1 brons som bästa resultat. År 2000 vann jag VM för räddningshundar i Österrike. I dagsläget har jag två working kelpies som jag tävlar med, Ex som främst tävlar vallning och Ylle som är min bruks och lydnadshund. Ylle är tre år och har hitills tre SM placeringar, en silvermedalj och en 4:e plats i lydnad och en 6: placering i spår."
(se http://www.skogsborg.net/ alternativt min länk till hennes hemsida)

Oups, inspirerande och motiverande!! Jag bjöd med Helene, vilket jag är glad för. Resten av gänget var ERFARNA lydnadsmänniskor som låg i Lydnad 3 eller elitklass. Mest "knäckande"/imponerande var Karin som hade en 15 månaders bordercollie som hon finslipade elit-momenten på... WOW!!!

Jag ser det som en målbild som heter duga, att se dessa ekipage in action. Träningen gick ut på att man fick 12 minuter tillsammans med Maria, för att ta upp problem, detaljer man ville titta på. Hennes feed-back och tips tillbaka och så bytte man ekipage till nästa. På det sättet gick det 3 varv under dagen. Totalt var det 9 ekipage. Då Zoë och jag var "yngst" så pratade vi mycket grundträning, motivering och lek med henne. Därefter delade jag med mig till Helene så även hon fick möjlighet att med Cocos ta upp olika moment och få en kick att komma vidare.

Jag lärde mig oerhört mycket av att följa och titta på alla ekipage. Samtidigt fick Zoë under eftermiddagen en nyttig passivitetsträning att sitta med (tyst) och kunna varva ner. Det gick till slut!! :-) Hon lade sig ner bakom mig i skuggan och kopplade av. Huvudet uppe och hela tiden observant. Men kroppen var avslappnad och hon gnällde inte. Puh!!

På vägen hem till Malmö (vi höll till norr om Helsingborg) så svängde Helene in på Oxie BK och vi fick testa lite av alla tips. Och jag måste säga att de intensiva 30 minuterna vi fick där var otroligt produktiva. Med oss hem hade vi också vars ett ex av Marias bok "Från valp till stjärna". Att läsas från pärm till pärm och testa under våra torsdagar med träningsgruppen i Käglinge.



Förutom brukshundsklubben hann vi också med en runda i rekan innan jag och Z hemmavid ramlade ihop. Hon i bädden och jag i soffan. Inte för en sekund rörde hon sig förrän jag 5 timmar senare släckte och gick och lade mig. Då kom hon långsamt långsamt upp för trappan efter mig. :-)

Lite bilder hittar ni på Helenes blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0