Vårt alldeles egna sätt att ladda upp inför Rättvik


Jag har med förfasan läst hur alla ni andra ligger i hårdträning inför Rättvik... :-) Själva kommer vi att vara fokuserade i stunden, men jag inser nu med en vecka kvar till the D-day att det kommer att vara en erfarenhet rikare för mig och miss Z. Och en helt fantastisk socialt härlig helg.

Det sociala har vi tränat hårt på här i Skåne. Tänkte att både jag och Zoë behövde det (läs gillar att ägna oss åt). Just nu ligger Zoë ihopkrupen som en liten boll. Och konstigt hade det varit annars efter följande:

Fredag: Susanne H med Bella, Scotti och löp-Blossom kamperar hemma hos mig. Goda ostar, massa vin och härligt (ej hund-) snack. Samt en lång kvällsrunda fick hundarna.

Lördag: Upp tidigt, genrep på lydnaden på en blåsig apellplan på Oxie BK. Både Bella, Cocos och Zoë var stresspåverkade (Zoë mest). Men tränade och frös gjorde vi. Sen skiljdes vi åt och jag begav mig till spårkurs i Helsingborg. Och DÄR briljerade Zoë och gick sitt spår alldeles excellent!!! Hon har blivit RIKITIGT duktig på personspår. Bara för jag är så avslappnad där och helt är inne på lydnad själv... Hmmmm... Ialla fall, tillbaka till Malmö, möta upp Susanne, Helene och Petra med Charlie. Underbar långrunda i Käglinge (som Zoë behövde rastas mer...). Hem till Helene, middag, ännu mer vin och övernattning. MASSOR med hundar (måste träna på det också eftersom vi kommer bo trångt i Rättvik...) löp-Blossom, Bella, Scotti, Cococs och Ceasar.

Söndag: För säkerhets skull en långrastning med alla hundarna i Käglinge igen innan Susanne fick med Zoë hem. Själv åkte jag på avkopplande spa i Tylösand för att riktigt komma i form till tävlingpremiären.

Måndag:
Zoë hämtas hem. Fullständigt utmattad. Matte är väldigt relalalaxad och försökte träna sin hund på lite ingångar. Miss Z ställde upp. Men sen kurade hon ihop sig och somnade.

Vår status på Lydnad 1 programmet då?
Platsliggning: orolig eftersom jag inte fått möjlighet att träna detta tillräckligt med andra hundar i detta vädret
Tandvisning: ska inte vara något problem
Linförighet: bör gå ok, om jag bara har Zoë med mig från början...
Läggandet: bör gå ok, om jag bara får till rösten rätt (läs lågt röstläge) när det väl gäller
Inkallning: skulle kunna bli en 10:a om bara ingången varit bättre...
Ställandet: kommer att funka med hjälp av dubbelkommando (hand plus röst) vilket jag tänker att köra i detta läget...
Hinder: skulle kunna bli en 10:a om bara ingången varit bättre...
Apport: hm... vet inte alls. kan lika bra bli en 0:a, hon tar apporten nu men sitter inte kvar längre... hinner jag träna henne (med hjälp av koppel att sitta kvar) så kommer det kanske funka, annars funderar jag på att hoppa detta...
Helhet: ... tja who knows???

Summa summarium. En erfarenhet rikare. Och eftersom jag ändå har koll på vart jag är och att jag måste börja någon gång att tävla så varför inte göra det i Rättvik med all den moraliska support som jag kommer att ha där??? Sen är mitt MÅL att ta LP 1 under 2011 - inte nödvändigtvis februari 2011... :-)


Kommentarer
Postat av: pia wennersten

Hej !Kommer att tänka på er hela helgen.Håller tummarna så det gör ont.

Kram

Pia.Evita o Thea

2011-02-01 @ 08:28:08
Postat av: Katarina med Zoë

Tack snälla snälla Pia!!!! Det kommer att behövas. :-)

2011-02-01 @ 13:14:39
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Anna Nygårds

Det kommer att gå så bra. Känner igen det där med tonfallet. Det är både på gott och ont att ha en signalkänslig hund. Rolex är jätte känslig på att jag betonar allt rätt....Lätt i tävlingssituation..... NEEEJ! Brukar träna i duchen på "uttalet". Har blivit idiotförklarad mer än en gång av min andra hälft. Sjukt kul att ni åker ända från skåneland. Susanne är väl bara avundsjuk ;).

Vi ses snart!

Kram Anna

2011-02-01 @ 15:15:04
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Anonym

Anna, klart Susanne bara är avundsjuk!!! Förutom att gå runt och prata för mig själv så tänkte jag också lägga in ett pass linföring utan hund... Är man en idiot så kan man lika bra tänja på det till sin gräns...

2011-02-01 @ 16:27:14
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Susanne och Ella

Mycket snack liten verkstad brukar det ju heta, eller hur ;) men du behöver inte känna någon press. Vi är nog lika nervösa allihop, nästan alla i alla fall. Men det ska bli himla kul att träffas och det blir ett litet genrep inför majlägret :) för då ska vi väl också bo trångt eller hur, riktigt rå om varandra.

2011-02-01 @ 18:20:11
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0