TACK!!!

Vilken helg vi har haft!





Först och främst TUSEN TACK till Petra Staaf för att du är den fantastiska inspiratör
du är!!!



Utan dig och din otroliga kunskap hade inte denna träningshelg blivit en sån
succé som den blev!! Jag är så lycklig över att få dela med mig av din otrolig kunskap
till "det översociala perrofolket". :-) Och inser hur gynnad jag är som har tillgång till
dig. VARJE VECKA!!! Du är en av de som hjälper mig landa i ledarskapet och
samarbetet med Zoë.


Hur hittade jag Petra då? Jo tack vare Anna – vårt fantastiska lokalombud i Skåne.
Allt började med ett prova-på-personspår för Skånes perroägare arrangerat av Anna
för drygt ett år sedan. Vem var instruktör? Jo Petra Staaf. Spåra gillade jag & Zoë
(Björn & Neo älskade det). Jag insåg snabbt hur bra det var för Zoë med sin höga
stress/energinivå att lära sig fokusera på något som finns i henne som instinkt. Det
var en lite längre startsträcka för oss två att få till det (jämfört med Björn/Neo så
körde exemplariskt enligt instruktionsboken efter två gånger), men sen när det väl
klaffade för oss så flöt det otroligt bra.


Två terminer personspår har jag hunnit gå hos Petra. Under första terminen spår
så fick jag nys om att Petra även hade kurser i att lära in lydnadsmomenten. Redan
då hade jag blivit lite nyfiken på detta och hade från början ambitionen att kunna gå
ut och tävla.

Första lydnadskursen gick jag innan Zoë var ett år. Det var för tidigt för både henne
och mig. Jag brottades otroligt med kontakten vid linförigheten. Men energinivån på
Zoë hade jag mindre problem med, isåfall att den emellanåt slog i taket... :-) MEN
Petra såg mig och min ambition och frågade om inte jag ville vara med på en
intensivdag med Maria Hagström. Och i vanlig ordning (Susanne du kan nog se
detta framför dig) så sa jag JAJAJAAAA!!! Saken är den att jag hade ingen aning
om vem Maria var. Förrän dagen innan nämnda intensivdag. Jag tänkte att jag
skulle läsa in mig på vem jag skulle träffa. DÅ blev jag lite nervös. HERREGUD,
hon tävlade ju SM. Vad hade nybörjar-jag och "ADHD" Zoë där att göra? När jag
kom dit insåg jag att alla andra deltagare låg i LK 2-3 och elit... Själv hade jag inte ens
fått någon tävlingsvana. När jag frågade Petra efteråt varför jag blev inbjuden hit så
svarade hon: – Jag visste att du skulle kunna ta till dig detta, bli tänd av det och
dessutom fick du se målbilder som heter duga. DET ÄR PETRA!!! Vad lärde jag
mig av Maria vid detta tillfälle då? Lek lek LEK upp kontakten. ;-)


Nu har jag bestämt mig för att fokusera på att få tävlingslydnaden att ta en ordentlig
skjuts framåt. Jag är 100 gånger bättre fokuserad jämfört med för ett år sedan. Zoë
och jag börjar hitta hem i vår relation. Vi har provat tävla två gånger i Rättvik i februari,
jag har tittat på tävlingar och börjar få känsla för vad det handlar om. Mitt mål är att
tävla i juli nästa gång, antingen i Stockholm - Skärgårdscupen, eller Skåne - Bjuvcupen.
Givetvis är det samma helg... Vi får se vilket det blir.


Susanne Persson (ett av Stockholms två lokalombud) - TACK TACK TACK!!! för att du
också såg mig. Vi hittade varandra förra våren via bloggarna, du fångade upp mitt
spirande lydnadsintresse och när jag inte var hemma med Zoë för att debutera i KM
Gränna i september så delegerade du väldigt medvetet rollen som protokollförare till
mig. VAD JAG LÄRDE MIG AV DETTA!! Härliga människa, när jag missade Kungsör-
träningarna så var du så snabb med att kasta över stafettpinnen till mig:
– Ordna något i Skåne istället då!! Jag kommer. Vad svarade jag? JAJAJAJAAAA!
Och så blev det ju. Och inte bara detta, du är där i vardagen och peppar mig. Herregud,
du är "förstahundsägare" och se vart du har kommit. Och hur långt du kommit med Ella
bara sista året. Skit, vad kul att få vara med när Perroklubben tar nästa steg i och med
arbetsgruppen "Perron som arbetshund". Jag är så stolt över att få vara med på en hörna
och kratta manegen...

Men utan all hjälp av hela Skånegruppen hade det aldrig kunnat genomföras!!!


ANNA – du drog ihop en öppen tävling i viltspår, ordnade Bo och Micke som domare.
HOPPAS detta får igång oss perromänniskor att viltspåra mer. Jag och Björn fick ju
tummen loss att gå kursen, även om vi inte hann med att gå anlagsprovet. Pia med
Thea och Helena med Rosa kom vidare för att de just hade Klippan som deadline
att vara färdiga med anlagstestet. Dessutom är du utmärkt administratör och kassör.


LOUISE – du fick oss alla att hjälpa till med markservicen tack vare dina exemplariskt
plannerade mat & städgrupper. Du är en äkta organisatör. Och det var roligt att vi
också fick till ett lekfullare inslag i all fokusering med hjälp av Perroracet.
HELENE – du provianterade som en galning, assisterade både vid plannering,
perrorace och lydnaden.


BJÖRN – du fotade som en galning. Vi ser alla fram emot ett upplagt album inom kort.
Dessutom slog du alla matlag med din grillning. Roligt också att du lärde nybörjarna
charmen med personspår. Det är nog sällan marken i närområdet till Ugglegården
varit så väl utnyttjad. Det är väl snarare att det inte riktigt räckte till då hälften av
hundarna gick ett spår per dag.

Slutligen - fru Hall. Måhända att jag hittade Annie på Malmöutställningen, men det
var faktiskt du som hittade mig denna förtvivlade & förvirrade vår för två år sedan.
TACK för min fantastiska hund. Och tack för allt du hjälpt mig med along the way
när jag första året med Zoë snubblade för jämnan och behövde en hel del
avlastning och support. Se vart vi kommit nu...

Zoë-bullen då (inte räka längre... :-), vi var hemma halv fyra i em. Hon gick raka
vägen upp till min säng och kröp in under den. Sen dess har jag inte sett till henne.
Nu tänkte jag väcka henne för en sista kisserunda. Annars tänker jag låta henne
vara ifred denna vecka. Vi håller nämligen ångan uppe – onsdag är det MH med
Jan Gyllensten som beskrivare och på fredag åker vi upp till Vingåker för ytterligare
ett lydnadsläger men denna gång i Johan Liws arrangemang. Jag längtar sååååå,
nu ska jag vara deltagare och suga in så mycket ny kunskap jag lyckas ta till mig.
SEN flyttar vi ut till landet, jag och miss Z.

Hej allihopa!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Puss!

(fast jag hittade Petra först... gick min första kurs för henne 2001 - vill bara ta åt mig lite av äran, hahaha :)))

2011-05-09 @ 11:02:12
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Ulrika Calmegård

Hej!

Jag ville bara skriva att det var härligt att läsa ditt inlägg! :-)

Och så håller jag med om bl a vad du skriver om Susanne P som nått så långt som förstahundsägare. Helt otroligt!

Och sist vill jag också tillägga att jag tycker du gör ett kanonjobb med perrobladet!!

Ha det så bra!

2011-05-09 @ 13:03:51
URL: http://calmigos.se
Postat av: Susanne och Ella

Underbara, fantastiska Kat :)

Jajajaaaaa, är nog ditt honörsord. Det är fantastiskt att få möjligheten att omge sig med en sådan människa, den vänskap som började via bloggarna för något år sedan växer för varje månad och jag känner mig lyckligt lottad. Dessutom tack för att du tror på oss. Jag håller nu tummarna för att ni får en underbar dag i morgon, det kommer bli jättespännande att få höra om varje liten del av MH, glöm inte kamera och videokamera så du kan analysera efteråt, för där och då är risken för "blackout" stor ;)

Sedan vill vi ha en rapport allra senast när vi träffas hos Johan. Dagen har gått i trötthetens men leendets tecken, längtar redan till fredag.

Förstagångsägare eller inte nu kör vi.......

och siktar låååååångt

2011-05-09 @ 17:28:40
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0