Personal Trainer

Oj oj, vad det har hänt grejer sedan sist. Det har varit intensivt sista veckorna, för efter den härliga träningshelgen med Johan så fick jag besök av Susanne Persson. Hon var nere i Malmö i jobb och stannade över på Ängadal med mig och Zoë.

Det blev så klart en massa hundsnack. Jag hade fått i läxa av henne att skriva ner en kriterieplan på hur jag skulle komma vidare i platsliggningen. Det hade jag väl inte hunnit som jag skulle :-), så vi körde hela tisdagskvällen med vin och diskussion kring detta. Underbart!! Stärkt av all input så lade jag en ansenligt del av min arbetsdag på onsdagen till att renskriva och strukturera. Något nöjd var jag när jag kunde visa upp 2 sidors excelark för Susanne i bilen hem. NÖRDIGT, eller hur!! Men NÖDVÄNDIGT för att jag ska få till det. Och det vill jag ju!

Min stora reflektion är att jag såhär långt använt fel belöning – gå fram och tillbaka och mata (tron att mat är lugnande). Vad jag nu istället går över till är distansbelöning. Och detta med tennisboll, då detta tänder henne bättre (hög belöningsgrad). En annan reflektion är att jag inte varit tillräckligt bra på att få till lyckade övningstillfällen, dvs jag har inte lagt störningen på rätt nivå. Gjort det för svårt direkt, inte fått möjlighet att belöna, själv blivit frustrerad och så har inte Zoë lärt sig något den gången heller…

Jag har nu delat upp platsliggningen i 7 delar:
• sitt vid fotposition (här kan hon ljuda för att hon är uppvarvad)
• ligg vid kommando (samma här, är hon för högt i varv så kommer ett skall samtidigt som hon lägger sig)
• gå ifrån/AVSTÅND (här kommer hon smygandes efter mig, av osäkerhet)
• stå stilla/TID (här kan hon ljuda, ett annat ljud än i början, där det handlar om energinivån, här är det mer en fråga vad vi håller på med, dvs uppgiften är inte klar för henne)
• gå tillbaka
• ligga kvar vid fotposition
• sitt vi kommando
• haktryck

Haktrycket har jag plockat ut tills vidare och jobbar bara med det inomhus som en koncentrationsövning. Hon kan bjuda på det vid platsen, men än så länge är det inget krav från mig att hon ska ligga med hakan nere.

Som ni ser ovan så är det tre saker jag behöver jobba med:
• PASSIVITETSTRÄNING; hitta känsla i Zoë INNAN jag tränar platsen. Detta är framför allt viktigt ju svårare det blir, dvs okända miljöer och med hundar i närheten.
• AVSTÅND
• TIDEN

… och så efterhand lägga på STÖRNING.

Den i sin tur har jag delat upp i följande delar:
• hemma
• kända miljöer med hundar på avstånd – dvs med träningsgruppen
• kända miljöer tillsammans med hundar – dvs med träningsgruppen
• okända miljöer ensam
• okända miljöer med hundar på avstånd – så fort jag får tillfälle, ex Kungsör
• okända miljöer tillsammans med hundar – så fort jag får tillfälle, ex Kungsör

STEG 1
Distansbelöning med bollen – AVSTÅND

• Tillsammans lägger vi ut bollen på lämpligt avstånd, därefter lägger jag ner Zoë och går själv ut till bollen och vänder upp mot henne. Bollen precis framför mina fötter. Fäster blicken förbi henne, berömmer lugnande & ett VARSÅGOD!
• Jobba ut meter för meter fram till 20 meter och därefter gå runt husknuten (gömd). Starta på 5 steg upp till 50 steg. Kriteriehöjning 2 steg i taget upp till 15 steg, därefter 5 steg i taget. 10 gånger per pass.
• Är det något avstånd där kriterieökningen är för stor? Backa tillbaka 8 av 10 gånger ska fungera!
• Testa gärna emellanåt större kriterieökningar, men se det som ett test!!
• Applicera detta på de olika störningarna.
• Pendlar mellan de olika störningarna, träna de parallellt, men då tänka på att backa tillbaka i avstånd dit vi klarar det i denna miljö (nödvändigt med checklista...)
• Reflektera och anteckna för varje pass. Vad gick bra, dåligt, hände något ovanligt, när på dagen, var var vi, hur var vädret?

STEG 2
Distansbelöningen med bollen – TIDEN

• När Zoë förstått bollen som belöning och att den kommer med VARSÅGOD! så ska jag prova att lägga bollen bakom henne. Bör funka i samband med att jag går över och jobbar med tiden.
• Eftersom nu avståndet fungerar, så måste jag tänka på att pendla mellan avstånd och tid och inte göra det för monotont – så att Zoë kan gissa sig till vad som händer härnäst. Alltså 10 meter 5 sekunder, 7 meter 10 sekunder, 11 meter 7 sekunder, 15 meter 20 sekunder etc.
• Varje pass ska vara planerat hur jag ska pendla mellan tid och avstånd.
• För att jag ska hålla tungan rätt i mun och det är så lätt att bli förvirrad i stunden, så ska jag i förväg skriva upp olika variationer som jag kan utgå ifrån. Med kriterieökning så att jag till slut (så småningom) kommer i mål – platsliggning med gömd förare i 5 minuter.

Som ni förstår på denna uppsats så krävs det en gedigen cheklista i excel. Men ska jag verkligen få till detta att bli stabilt och tryggt så behövs denna cheklista. Annars kommer jag stå med tomt huvud när det är dags att träna. Dessutom är det skönt att få kryssa av efterhand som vi lyckas. Så man ser utvecklingen. Jag kommer helt att fokusera på distansbelöning, jag tränar alltså inte tillbakagångarna eller något komplett moment ännu. Detta är en djupdykning på de två delar som jag har mest problem med. TRE – viktigt att tänka på är också att jag hela tiden jobbat vidare med PASSIVITETSTRÄNINGEN i nya miljöer. Så att jag får till dessa lyckade träningstillfällen, där jag har lagt svårigheten på rätt nivå.

Puh!!! Here we go!

Kommentarer
Postat av: Susanne och Ella

Härligt, nu är halva jobbet gjort. Att fundera ut en plan, sedan att utvärdera efter varje pass och förändra plan vid behov. Du är bäst. Snart nog kommer du fundera över vad ni egentligen hade för problem ;)

ska bli kul att se hur det går för er i Kungsör.

Tack för att jag fick bo hos dig, vilket ställe du har.

kram

Susanne

2011-10-05 @ 21:17:11
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Sanna

Men vännen - du ÄR ju strukturerad! Du bara försöker ha en "creative, wild n' crazy image" när du egentligen är strukturerad och logisk. Det här bådar gott. Sen vill jag gärna se excelarket så jag kan tjuva några ideer.

/Sanna

2011-10-07 @ 14:36:57
Postat av: Anna nygårds

Nu kommer elaka tanken här. Men jag tror att du vill ha synpunkter och input . Jag skulle inte bygga playsliggningen på förväntan. Här är det lagd hund ligger som gäller lugnt och bestämt. Krångla inte till det för mycket. Ni är såååå strukturerad. Lycka till! / Anna

2011-10-07 @ 15:46:54
Postat av: Katarina med Zoë

SANNA – ja, jag gör ju vad jag kan för att förvirra er andra... :-) Det är väl så att "my splitted mind" gav sig till känna. Väl inbäddad, långt ner finns den strukturerade sidan av mig (ett men som jag dras efter min historia på banken... :-) Men allt som oftast och helst så hänger jag mig åt fria tanken, känslan och impulser...



ANNA – vet inte om du menade elaka tanten eller bara elaka tanken... :-) Oavsett, så skriver jag självklart detta för input. Och det är ju när man får motfrågor som man tvingas tänka till en extra gång. Jag förstår vad du menar med förväntan. Jag ska vara vaksam på detta. Men jag använder just nu bollen som ett hjälpmedel för Zoë att koncentrera sig och förstå uppgiften. Just nu jobbar jag med uppgiften: du ska ligga kvar när jag lämnar dig, är du duktig får du beröm och efter avslutad övning så får du VARSÅGOD - favvebelöningen - bollen. Den å andra sidan leker vi med tillsammans. Så vad som sker är att hon springer fram till den, i galopp men inte full fart. Plockar upp bollen och kommer vidare till mig och spottar ut den vid mina fötter (jäkel på att apportera den). Händer inget mer så stirrar hon bara på den, och sen på mig uppfodrande och sedan på bollen igen. TYST!! :-) För den ULTIMATA belöningen är när matte är med och leker. Och det gör jag bara när hon inte skäller…

2011-10-07 @ 16:09:31
URL: http://perrozoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0