Vi försöker ta det lilla lugna...

Mellan raderna så har ni säkert förstått att Kungsör blev lite för mycket för min lilla Zoë. Eller snarare, hon fixade det NÄSTAN. Jag med! ;-) Förutom ett riktigt flow i linförighet/fritt följ med hjälp av både Jenny L och Johan, massa energi och glädje i apport och uthopp hinder så fick jag mig en STOR väckarklocka att jag verkligen måste ta tag i och hjälpa Zoë när hon går upp i stress. Och det gör hon helt klart i dessa sammankomster, med många för henne främmande hundar. Detta är helt klart prio ett framöver för mig och betydligt mindre fokus på lydnadsresultat. Just nu tränar jag dock in momenten för LK2. Så när jag väl får henne bättre balanserad så hoppas jag att vi kan rassla till lite framåt. :-)

Vad som verkligen fått mig att dra i handbromsen är faktiskt hennes beteende när vi kom hem från Kungsör. Det ligger i tid för en eventuell skendräktighet, men förutom att hon kanske bäddar lite mer än vanligt så har hennes uttryck för fantasivalpar blivit att hon är ett fullständigt plåster på mig för tillfället. Ängsligt orolig om jag lämnar henne för mycket. Brukar inte vara ett problem. Hos Björn & Neo där hon var i helgen så var hon pipig och höll på när jag lämnat henne. När jag väl kom tillbaka knappt ett dygn senare så var hon fullständigt limmad på dörrmattan. Kvittade hur mycket vi tjoade, öppnade kylskåpet och använde micron. Rubbade henne inte från dörrmattan...!!?

I morse vaknade jag med en hund som istället för att sova i knävecket låg rygg mot rygg med mig... Trodde jag. Nä inte riktigt, när jag kollade efter ordentligt så låg hon tejpad mot min rygg, med alla fyra tassar, mage OCH nosen inkilad i min nacke. Djupt snussandes. Jättemysigt måste jag erkänna. Men väldigt olikt Zoë. Tidigare när hon varit övertrött har hon alltid sökt sig ifrån mig, nu är hon ett ängsligt plåster.

Allt detta i kombination med extra orospip och en helt konsistenslös mage har gjort att nu är det handbromsen som gäller. Det ska bara vara Zoë och jag framöver. I några veckor tills hon landat. Jag är förståss väldigt glad att jag har en Jan Gyllensten Lek- och relationskurs framför mig. Där är jag helt övertygad om att jag kommer få massa redskap för att komma vidare med Zoë. Dessutom väntar jag in leverans av boken "Släpp kontrollen lös". Kommer att lusläsas!!

Dessutom är jag i fullgång tillsammans med Anna och Buster med att försöka ta lite poäng på viltspåret... Vi återkommer med detta. Jag (och Zoë) är till en början anmäld på anlagsprov! Så nu växlar vi om och varvar ner det sociala.

Men var ni säkra på att vi snart kommer tillbaka på lydnadsarenan, starkare, gladare och trevligare än tidgare!!

Tjing!!

Kommentarer
Postat av: Louise

Vad kul att framöver träffas på de skånska lydnadstävlingarna! Isa har nu gjort sitt på tävlingsplanerna för ett tag framöver. Nu ryker pälsen och så ska vi på ännu mer allvar ta tag i tvåans moment. I träningsgruppen planeras nu vinterns inneträning, så även om det blir en vargavinter så verkar vi kunna fortsätta vår gruppträning. Dicho håller just nu mest på med viltspår och jag förstår att det är en given aktivitet för er med så fina marker precis inpå husknuten./Louise, Isa o Dicho

2011-10-31 @ 22:53:10
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Margareta (gammelmoster eller ngt)

Jaha du Katarina! Jag undrar om du kan ta det lugnt? Viltspår är trots allt en aktibvitet som tar på krafterna både för hund och ägare. Men definitivt kul och bra för psyket. Lycka till!

Kram

2011-11-04 @ 15:21:34
URL: http://www.ginnis.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0