Heldag i skogen

I veckan blev jag "av misstag" inbjuden till ett träningstillfälle med Annika Berntsson (den domare jag gick kurs för i våras). Jag märkte på mailet att hon skrivit till "fel" Katarina, men jag tog tillfället i akt och bjöd in mig själv, om jag fick och där fanns en plats extra. Och självklart var jag välkommen... :-)

Så igår packade vi ner sele och lina, termos med te och goe-fika och styrde kosan mot Blentarp. Mellan 10-16 var vi i skogen... inte konstigt att både jag och Zoë somnade av utmattning vid 20-tiden igår. :-)

Det som jag trodde var ett träningstillfälle (lämpligt för mig och Zoë att stämma av statusen) visade sig vara ett uppsamlingsdag då alla ekipage fick gå motsvarande ett anlagsprov med bedömning. Den enda skillnaden var att vi gick 300 meter långt spår istället för 600 meter som det är på anlagsprovet. Men vi hade 4 vinklar, 2 bloduppehåll och skott.

Och kan ni tänka er – det som jag har problem med är att Zoë håller för lågt tempo (!!!???) på raktsträckorna. Resten av gruppen hade antingen labbar eller borderterrier som alla tog 300 meter på 5-10 minuter. De som var nere på 5 minuter höll ju på tok ett för högt tempo (finns ingen jägare som orkar springa gatulopp med gevär...) och måste jobba på att kunna bromsa ner sina hundar. Men Zoë då – hon tog det hela i sin takt... 20 minuter!!! :-) Min lilla turboräka... hahahahaaa!!

Start, alla vinklar, båda bloduppehållen samt 2 av 5 raksträckor och spårslut: Utan tvekan.
Spårförmåga: Utmärkt
Självständighet: Ej behövt ingripa
Skottprövning: Godkänd
Arbetstempo: Lämpligt.

Med andra ord hade vi klarat godkänt på anlagsprov om vi kört det idag. Det jag måste jobba på är att få upp hennes tempo på raksträckorna. 45 minuter har man på sig att gå 600 meter, så lite bättre marginal vill man ju ha. Men tempot när hon är på spåret är som sagt oerhört behagligt. Hon lufsar på behaglig trav. Stannade upp, sniffade, utvärderade och fortsatte framåt. När hon tappar spåret (vilket då var på raksträckorna) så kryssar hon, stannar upp, cirklar runt och fortsätter framåt. Det är så coolt att gå spår med henne... Det är helt klart en annan del av hennes personlighet som kommer fram här.

Omdömmet om henne var: En hund med väldigt starkt psyke (älskar att en retriever-uppfödare som Annika är, säger detta om en perro), du läser din hund mycket bra, berömmer henne när hon går rätt, använder sin näsa väl. När hon gör uppehåll och tvekar, glöm inte att leta gemensamt efter spår. Grattis till en duktig hund!

Jag var helt klart så fokuserad på att läsa Zoë att jag glömde vad jag var där för, jobba tillsammans med henne för att hitta blodspåren... Men det slog mig på slutet och därför fick vi även upp farten på den sista sträckan.

Nu ska vi träna raksträckor och sedan se till att anmäla oss till anlagsprov. Ni som är intresserade och satt igång med viltspår, såg ni i senaste Hundsport att från 1 januari 2012 så kommer kraven höjas på både anlagsprov och öppenklass. Även om våra duktiga hundar säkert klarar även det, så kanske det är en morot att sätta lite extra fart under hösten... Mitt mål är ialla fall att även försöka ta viltspårschampionatet i höst!! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0