Tack...

... Susanne för att du samlar ihop och investerar i oss tävlingsekipage från Aberlours. Vilken underbar helg vi fått!!
... Johan Liw för att du ännu en gång peppat och inspirerat mig till att fokusera!!
... & Virran för att du bjöd in oss – håller med Susanne – till ditt paradis i Vallda!!

Igår var jag matt och Zoë väldigt nöjd med att strosa omkring lite hemma. Vid åtta hade vi båda slocknat. MEN vilken ynnest att få göra detta i denna miljö och tillsammans med dessa härliga människor. Så lärorikt!

Förutom jag och Zoë, var det Susanne själv tillsammans med Bella och Shandi, Helene B och Cocos, Jenny och Sune, Helene E med Chelsea och Mezzi, Ki och Bibbi samt Virran och Sally som drillades av Johan.


Själv hade jag bestämt mig för att titta på:

Fritt följ
Dels jobbade jag på att få ett bättre flyt i gången och hållning själv. Så det hela började med att jag fick torrgå. Sedan provade jag med Zoë igen. Gick väl okej, men jag fick ingen kick... När jag sedan hade sett Ki och Bibbi drillas i tyst fritt följ så kände jag att det var något jag ville prova själv. En fördel med detta är att man själv inte behöver hålla koll på att säga kommandot vid rätt tillfällen. Dessutom ger man hunden mer ansvar och förhoppningsvis därmed också en bättre fokuserad och tyst hund. När man behöver stötta upp hunden under tävling så har man ju fortfarande kommandot/rösten att tillgå. Gillar tanken, och provade det med Zoë ett pass. Även denna gång fick jag torrgå för att hitta flytet. Något irriterad blev jag när Johan dessutom försökte föra en konversation med mig samtidigt som jag försökte gå... Johan förklarade så fort jag stannade - herregud, du är ju så koncentrerad att du nästan tappar andan. Jag var ju tvungen att bryta upp det... (Och då gick jag alltså inte ens med hund, det enda jag skulle tänka på var att sträcka på ryggen, hålla blicken rakt fram och gå enligt Johans instruktioner.... ) När jag sedan efter att hämtat andan lite fick in Zoë så var tanken att jag skulle köra på samma sätt, och Johan klickade när Zoë slöt upp i rätt position, med andra ord så TILLKOM det en svårighet. Belöna hunden på rätt sätt och ställe. Puh!! Inte världens enklaste moment precis. Men jag tänker definitivt jobba vidare med detta. Dock så kräver detta träningskompisar och speglar... Vilken tur då att jag hittat en träningsgrupp i Åhus BK. Och att jag har gott om yta att sätta upp speglar på... :-)

Ingångar
Jag är en person som gestikulerar mycket när jag pratar. Jag tror det är en anledning till att jag har så himla svårt att vara konsekvent med belöningsplaceringen. Förutom att jag nu i höst och vinter ska jobba på med att förankra pallen ordentligt, så fick jag även hjälp med att istället för att jobba med fiskkroken, placera belöningen längre bak. Alltså inte på mittsömmen på benet utan någonstans mitt på baken. Direkt sökte sig Zoë bakåt genom att använda bakdelen. Även detta kräver spegel Susanne... :-) Förutom detta ska jag även jobba med att backa, hålla belöningen vid benet. Och varva detta med att stanna upp och gå framåt. Också detta för att Zoë ska hitta flyt i ingången och att med denna metoden så får hon naturlig "hjälp" till rätt rörelse.

Apporten
Jag har verkligen en explosiv hund, som när jag kör tvåans apport flyger ut, greppar apporten och galopperar tillbaka. MEN hon kan mycket väl tugga på apporten och släppa den för tidigt. Jag erkänner villigt att jag försökt ta en genväg förbi ettans apport. Men inser nu att jag behöver det stabila hållandet även längre fram och måste därför ge mig i kast med detta. Dock så kom vi inte på en lösning och handlingsplan på detta, utan det får jag och Johan klura lite på ytterligare.

Fjärren
Jag hade tänkt sätta igång med fjärren redan nu och då med fokus på att hålla bakbenen "låsta". Även här blev det mycket en diskussion och jag kom inte till att få Zoë att förstå första stegen. Så jag ser fram emot Johans instruktionsfilm med ramen som han byggt till Tova som hjälp. Ska själv också läsa in mig på detta moment och sätta upp en plan för hur jag ska gå framåt i detta.

Förutom mina egna 5 x 10 minuterspass med Johan så var jag flitig i publiken då de andra ekipagen tränade. Lärorikt!! Full av energi vill jag nu jobba vidare. Förutom ovan nämnda så tog jag till mig allt Johan berättade om rutan. Vill verkligen få till samma resultat som Chica hade när hon bokstavligen hoppade in i rutan med glädje. DIT vill jag med Zoë!!

TACK ÄNNU EN GÅNG ALLA SOM VAR MED I HELGEN!!!

Kommentarer
Postat av: Susanne och Ella

Inte alls avundsjuk, inte det minsta.....

ok, lite kanske.

Måste bara berätta att först ut att skriva om er helg var ju Susanne med bilder på alla ekipagen. Självklart sniffade jag mig snabbt till det inlägget, tittade på bilderna och tänkte. Ha, Johan har påpekat och tränat torrsim med Kata <3

Se så rak och fint du står och pratar med Johan på bilden. "Been there done that". Det känns jätteavigt i början, men jag lovar dig, min vän, att t.o.m. vägen till jobbet kommer gås med en bättre hållning och fastare steg. I morgon kör vi ett pass både med och utan hund.

kramar

Susanne (i morgon utan Ella)

2011-09-27 @ 00:31:37
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Katarina med Zoë

Hahaha!!! Ja, jag står verkligen i givakt! :-) Och du, redan igår när jag gick till bussen så funderade jag på hur jag gick. Eller rättare sagt, det slog mig - SÅHÄR vill jag kunna gå i fritt följ. Denna rytm och fart. Att det ska vara så svårt...

2011-09-27 @ 09:24:47
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Ki

Du är så himla duktig och flitig så du är snart där!! Jag måste säga det igen vilket gripande Zoë har, jag är grön av avundsjuka. Dit vill jag också!!

Kram vi ses imorgon

2011-09-29 @ 00:15:53
Postat av: Margareta

Full av energi! Haha! När är du inte det. Ska bli intressant att se om det går. Vi har stora ängar att träna på men där finns inga speglar. Som tur är. Jag använder kroppsspråket alldeles för mycket. Bra i rallylydnad men definitivt inte i lydnad i Appellklassen.

2011-09-30 @ 17:28:22
URL: http://www.ginnis.aberlours.se
Postat av: Petra Merci & Ester

Avundsjuk jag är så avundsjuk .... lalala..

Nejdå inte alls ! Vad roligt för er med en så bra helg .. Kram Petra

2011-10-03 @ 13:18:13
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Sanna

Det är så roligt att vi har så olika hundar, men samma problem. Peppar greppar också (OK, ibland måste han rulla lite på apporten i farten) med fart, men TUGG! Vi får ta en liten brainstorming om lösningen på det problemet nån kväll =)

Och JA Avundsjuk!!!! Men vi ser fram emot Kungsör!

/Sanna & Peppar

2011-10-04 @ 22:00:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0