Lite snack mycket verkstad...

Man brukar ju säga det omvända men för vår del så har jag verkligen inte hunnit blogga av den enkla anledningen att vi tränar för fulla muggar. :-) Tack vare er hjälp tidigare i vår så vann jag ju en kurs på min brukshundsklubb. Jag valde att anmäla mig till bruks/spår. Och denna kurs satte igång slutet av mars. Superkul! Vi har redan börjat med inlärning av budföring och framåtgående. Och sen har Zoë fått spåra 2-3 gånger i veckan sista tiden. Personspår är det som gäller för oss för tillfället.


På väg...

Fröken löken är väldigt noggrann, vilket såklart påverkar tempot. Men både bruks-Kjelle (kursledaren) och Ki menar på att tempot kommer med säkerheten. Så det är bara att spåra på och bygga erfarenhet. Något som hjälper upp tempot är dels att jag emellanåt byter ut apportpinnarna mot tennisbollar, men också att tänka på att försöka få någon ny person (=doft) att lägga spåret. Då drar hon betydligt upp tempot. Märkte jag sist när jag var uppe hos Ki, och även nu i veckan när jag tog en dag ledigt från jobb och levde hund 0700-2400. Härligt utmattande eller hur Ki??

Denna gång fick vi med mönsterbebis Ville med bihang (mamma Jenny :-) Vi tillbringade en underbar eftermiddag i skogen tillsammans med Bibbi, Fozzi, Zoë (såklart) och Sune, Frasse. Det tar sin lilla tid att lägga och gå 5 spår. Men vad gör väl det i trevliga vänners sällskap och med en mönsterbebis som sov 5 timmar i sträck. Härligt med friskt luft tyckte även Ville.



Vi väckte Ville när vi var färdiga för den obligatoriska gruppbilden.

Om jag backar tillbaka tills när Ville sov, i väntan på att vi skulle gå de utlagda spåren så blev jag introducerad i uppletande enligt konstens alla regler, i tre vallade korridorer utifrån en mittpunkt (är inte alls så komplicerat, men jag är glad att jag fick lära mig utifrån praktiskt erfarenhet).


Full fokus, både hunden och föraren...

Detta är ett moment som kommer högre upp i klasserna på brukset, men en riktig rolig aktivitet i skogen i väntan på spåret ska ligga till sig. OCH världens bästa utblåsning på min turboenergihund. Detta ska jag jobba vidare med!!

Innan spår och uppletande så var det faktiskt en träningstimme för Mona Kjernholm... :-) Vi jobbade med fria följet (förväntansljud vid start), läggande under gång (ljudande) som gick över till att jag backade till ligg, ingångar och slutligen fjärren. Efter en genomgång av de olika positionerna och lite diskussioner utifrån Zoës naturliga rörelsemönster så har jag faktiskt bestämt mig för att köra inlärning utifrån låsta framtassar. Inte så vanligt, men jag tror det kommer att bli enklare för mig eftersom mycket ligger naturligt för Zoë.


Min snäcka i fria följet när det är som allra bäst. Positionen sitter riktigt fint nu.

Idéen och inspirationen till låsta framtassar fick jag från denna film som Johan Liw delat med sig av. COOLT om jag bara lyckas få till något i närheten...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0