Skvallerträning

Vi har här på LANDET haft en hel del rådjur i närområdet. Varje morgon så sitter Zoë och spanar i köksfönstret och rapporterar om utsikten (flocken på 4 rådjur som i princip tillhör familjen). Voff, voff låter det och jag har anstängt mig att vara med och belöna varje rapport om rådjur. Det visar sig att detta lönat sig.





För ett par veckor sedan så var vi på långprommis i Stockadala, strövområdet i närheten. Efter ett par hundra meter så stelnade Zoë till och sa voff, voff. Jag kollade efter och såg en flock rådjur på 7 individer. TACK OCH LOV så hade jag för en gång skull hjärnan med mig och sa BRAAAA!!! Döm min förvåning att Zoë kom in för att inkassera belöning. Och så fram 3 meter igen och voff, voff. BRAAA!!! från mig varpå hon kom in för belöning. Nån gång extra höll vi på innan jag fortsatte framåt. Gissa om jag blev nöjd när jag upptäckte att hunden följde mig. Nöjd??? Jag var ärligt talat eurofiskt av glädje över att min skvallerträning fungerar.

Å andra sidan så kom rådjuren aldrig i flykt. Och det var mitt stora aber. De bara stod och stirrade på mig och hunden.

Några dagar senare fick jag testa skvallerträningen i skarpt läge. Nu var det gryning och Zoë var fri runt huset. När hon rundade det så sprang hon rakt in i husflocken av rådjur. Och de skingrades givetvis åt vars ett håll. Zoë drog i en riktning. Men hon tog faktiskt bara en loop och när hon var på väg tillbaka in mot mig så belönade jag henne med rösten och kunde sedan utan problem koppla henne när hon var intill mig. Vi gick förbi det skrämda rådjuret och strax efter så släppte jag Zoë igen. Och faktiskt, hon hade släppt det och fortsatte morgonrundan på vanligt lunkande sätt!!!! NÖJD är summeringen på detta.

Vill ni läsa mer om vad skvallertärning innebär så rekommenderas följande två böcker:



Sen är Zoë långt ifrån färdigprogrammerad... GRÄVLINGAR – my good. De ska helst jagas till döds enligt krylltotten. Puh. Nästa projekt!!!

Kommentarer
Postat av: Sara

Härligt när träningen ger utdelning!! lycka till med fortsatt skvallerträning.



//Sara

2012-03-11 @ 21:20:07
Postat av: Ki

Vilka härliga kort, helt underbara!

2012-03-12 @ 15:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0