Statusen på lydnad & bruks

För mitt eget goda nöjes skull och innan allt ramlar ut ur mitt minne, vill jag summera ner vart vi befann oss gällande lydnad (LK 1 o 2) och bruks (apellklass) innan valpningen kom emellan. För nu har värsta valpsjukan släppt för mig och jag börjar längta framåt till hösten då det är dags för oss att testa våra kunskaper i skarpt läge...

PLATSLIGGNING
Det fungerar fullt ut när vi är själva, i stan, i trädgården och på apellplan. Nu måste jag bara se till att det också när jag får tillbaka henne fungerar så långt, förankra det isåfall och sedan även få till tryggheten tillsammans med andra hundar. Förutom att varva fokuseringen i uppgiften ligg genom att ala Gyllensten ge henne retningar med kast av boll över henne, framför henne, vid sidan om henne, (för att leka upp momentet också) så ska jag jobba med lugn och passiv plats. Ta bort godisbelöningen under själva momentet, berömma tyst/lugnande med låg röst och så avsluta lugnt och sansat med gottegodis. Prova att nån gång emellanåt lägga bollen som distansbelöning. Blir hon för het då?

LINFÖRIGHET/FRIA FÖLJ
Börjar jag bli nöjd med. Jag tillåter mig att suga på karamellen som instruktör-Kjell gav mig "ni har en sån trevlig linförighet, helt klart trevligaste att se på i gruppen, den ska du vara nöjd med". Vad jag pustar på här är svängarna, halterna och uthålligheten. Vänstercirkel, pallen och godishjälp på helt om används.

LÄGGANDE
Det har smugit sig in förväntansskall här. Måste jobba med att få bort det innan det fastnar för hårt. Shejpa ligget utifrån träningen med Mona. Tänka på röstläget, måste vara lågt. Och så inte överträna detta!!

INKALLNING o INGÅNGAR
Ska lägga in lite repetition av detta. Se till att farten upprätthålls genom belöningskast bakom mig. Träna ingången för sig. Den kan jag gott traggla lite mer. Pallen kommer till nytta och så till en start godishjälp för att få henne rätt i tanken. Lägga upp en kriterieplan på hur jag ska få till ingångarna en gång för alla!

STÄLLANDE
Lägga in lite repetition av detta. Men inte överträna!!

RUTAN
Skick med targetplatta fungerar varje gång. Detta moment ska jag göra en djupdykning i och få till riktigt stabilt. Jag ska läsa på och lägga upp en kriterieplan. Ska gå över till att shejpa det med klicker, att hon ska förstå "rummet", utifrån hur Susa tränade in det med Ella.

APPORTERING
Jobba vidare med träningen utifrån artikeln från Klickerklok. LK1 momentet är betydligt bättre, och kan definitivt glida igenom men det är inte stabilt och hon kan både tugga och spotta. Den ska sitta lika bra som Bibbis apportering innan jag är nöjd! Tvåans/apellens apportering är riktigt bra. Ut bra, bra grepp och till och med ingången fungerade sista gången på brukskursen. Det var en 10:a. Så ibland får vi till det...

HOPP
LK1 hoppet funkar. LK2/apellen har jag kvar sättandet. Då kommer förväntansskall. Uthopp och tillbaka hopp är inga problem. Ska träna in sättandet separat, både börja med sättandet under gång men också sättande på distans. Under vanliga promenader. I momentet så fungerar det om hon hoppar ut, jag följer efter och berömmer. Sätter henne på bortre sidan av hindret, går tillbaka till utgångspunkt och sedan får henne att hoppa tillbaka.

FJÄRREN
Måste jag sätta igång ordentligt när jag får Zoë tillbaka om jag ska få in det med låsta framtassar. Inspirationen kommer från denna film, läckert eller hur:



FRAMFÖRGÅENDE
Fungerar helt okej. När jag pausade träningen så klarade vi att gå till en punkt tillsammans och "klappa gräset" och sedan tillbaka till utgångspunkten för att därefter skicka Zoë "framför". Nu ska jag bara plocka upp den tråden och öka längden. Därefter lägga på stanna, fot och att skicka om.

BUDFÖRING
Har inte varit några problem med Zoë, måste bara se till att utnyttja tillfällena med "nya" personer för att få inte tappa träningen här.

SPÅR
Zoë är fortfarande något för nogrann/långsam/oerfaren i spåret. Ser fram emot teorin med Jan Gyllensten nästa vecka. Återkommer då med träningsplan på personspåret. Vad jag själv har i tankarna är att jag måste splitta upp spåret och träna de olika delarna på samma sätt som jag tränar lydnadsmomenten. Jag har hittills envisats med att träna uthållighet genom att ge henne 300 meters spår och uppåt. Tänka om!!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hoppas att du koll på att det måste gå 70 dagar efter valpning (har jag för mig) ínnan man tävlar. Alltså, ingen tävling i juli, möjligen i augusti.

Kram

2012-05-29 @ 22:06:46
Postat av: Katarina med Zoë

Jodå, jag har koll på läget. Det är till och med 75 dagar efter valpning, men från och med augusti är det fritt fram...

2012-05-30 @ 08:36:39
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Sara och Kalle

Alltid skönt att summera. Att dela upp spåret i olika delar är kanon, så brukar jag träna, ett annat sätt att skapa uthållighet är också att göra spåret svårt, vinklar, murar stock och sten, spår på grus, asfalt m.m sådant som man normalt inte spårar på. Då får du en spår noggrann hund, för att få upp tempot jobbar jag bara med spår upptag och ett grand final slut för hunden med det bästa som finns, ganska korta spår ca 100 meter.



Så gör jag tränar med hög motivation för att få upp tempot:)



Lycka till med träning och tävling i höst.

Sara

2012-06-05 @ 07:25:09
URL: http://www.misaro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0