Nu så…

… har jag väckt liv i lydnaden på nytt. Den har legat vilande de sista veckorna med flytt och allt, har inte heller hunnit med Petra-kursen de sista tre veckorna. Det har märkts på Zoë - från att vara överstimulerad hela maj månad - så har hon nu börjat bli aaaaningens rastlös av att bara vara :-) Motion får hon el mas av numera och glädjande nog så har även apiten väckts till liv tack vare lantluften. Har gått tillbaka till torrfoder, denna gång Royal Canin. I och med att hon äter ordentligt och framför allt regelbundet så är nu även magen i topp-trim...

I går bar jag ialla fall ut stolar på gårdsplanen och lade en planka över sitsarna. Får duga som hinder tills ett eget byggs. (Tänkte jag göra i helgen... :-) Och så började jag länka bakifrån med distansbelöning. Detta är första gången jag ger mig på detta. Jag förstod snabbt att lock på burken får användas till en början, första gången smet hon nämligen och snodde godiset själv efter färdigt moment...

Det var jättekul att införa lite nya rutiner. Jag tänkte mig för och "gick av planen" innan varje varsågod till godiset, jag funderade en del på kroppshållning, momentrutiner och belöningsrutiner på plan. Och Zoë fattade galloppen snabbt. Tyckte det var JÄTTEKUL att få leka med matte igen. Och hon är betydligt tröttare idag. Men så länkade jag också hela vägen tillbaka till fritt följ, dvs:

1. hopp
2. apport - hopp
3. ställande - apport - hopp
4. inkallning - ställande - apport - hopp
5. läggande - inkallning - ställande - apport - hopp
6. fritt följ (egentligen ska det vara linförighet här, dvs med koppel) - läggande - inkallning - ställande - apport - hopp

Jag gjorde det hela vägen för att se hur långt hon klarade och för att se vart det brister. Hon tappade koncentrationen först på slutet av fritt följ. Kanske för att det blev något av en rivstart, kanske för att jag var för dåligt med att variera/öka belöningen?

Hur gick det då?
Hoppet - fixade hon varje gång. Något hoppig i ingången, men den är BETYDLIGT bättre än innan. Den är inte sned längre (skönt!!!), något för långt fram men det börjar ta sig ordentligt med detta.
Apporten - 2 av 5 gånger (den första och sista) släppte hon den en sekund för tidigt, de andra var perfekta!!! YES!!
Ställande - hon ställde sig varje gång, men de första två gångerna gick hon mot mig när jag vände upp, så de andra gick jag inte så långt ifrån henne och då gick det bra hela momentet igenom.
Inkallning - fixade hon varje gång. Men samma här, hon har fått in ett hopp i ingången.
Läggande - fixade hon båda gångerna – YES!! De är inte blixtsnabba 10 p lägganden men det kan jag bryta ut och repetera på. Men däremot så lade hon ner hakan när hon väl lagt sig... :-)
Fritt följ - detta funkade över förväntan. Till skillnad mot tidigare då hon inte är med i början med tar sig på slutet så var det nu tvärt om. Riktigt bra gick hon tills orken tröt och hon tappade koncentrationen. Men jag känner mig nöjd att detta är så pass bra ändå efter uppehållet. Det handlar egentligen bara om att jobba med uthålligheten och se till att fortsätta med belöningsplaceringen på benet. Och uthålligheten kommer nog av sig själv nu när jag satt igång igen.

Nu tänker jag fila på ingångarna - få bort hoppet!!, repetera ställandet och läggandet och framför allt - JOBBA MED PLATSLIGGNINGEN. Johan, rapport kommer inom kort. Jag är på 30 sekunder inomhus, och tänkte ta tag i detta ordentligt nu!!

På tisdag är det kursavslutning hos Petra - i vanlig ordning i form av träningstävling. Det ska blir väldigt kul att se hur mycket jag klättrat i poäng efter denna våren. Sommarens tävlingspremiär blir varken Bjuv-cupen eller Skärgårds-cupen som först var plannerat. Utställning går före nu när jag bestämt mig för en sommar med lång päls... Däremot siktar jag på Halmstad 30-31 juli. Jenny - har ni planer för den helgen annat än besök av miss Z och mig? :-) Två tävlingar till tänkte jag hinna med innan Gränna - Kristianstad (kväll) och Tollarp. Så får vi se vart jag kommit efter detta...

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är Zoê en spansk vatten hund? :)

2011-06-17 @ 16:18:31
Postat av: Anonym

Stämmer!

2011-06-17 @ 17:33:42
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Anonym

super söt verkligen! Jag och min familj ska skaffa en i juli, hihi ser verkligen fram emot det!! hoppas att han får lika fina lockar som din Zoê !

2011-06-17 @ 18:25:11
URL: http://torismile.blogg.se/
Postat av: Carina Sundberg

Håller tummarna för er, ni är jätteduktiga!!!



CARINA och ZALLE

2011-06-18 @ 06:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0