4 veckor


Precis hemkommen efter en social turne blev Zoë själaglad över välkomstkommitén bestående av My och Matilda. Efter vätskepaus vid brunnen lånade granntjejerna med Zoë direkt för en promenix och lite slalomtrix på gårdsplanen. Full fart var det på min darling, till skillnad från tidigare i helgen.

Fredag-lördag tillbringade vi hos casa Hall. Jättehärlig fredagskväll då Susanne och jag först hann prata Blossom-minnen (Zoë har numera fått mycket av Blossoms moderliga värdighet), ta en långpromenad och sedan skratta en massa med alla tjejerna, både Alicia, Annie och Linda var hemma. Kul att se dig Linda, det var länge sedan!!

Susanne fick kolla in Zoë och känna igenom henne. Det är liksom ingen snack om saken att hon är dräktig. Det kanske inte syns så mycket för blotta ögat på bilden nedan, men jösses så personlighetsförändrad hon blivit sista veckan.


Uppställning för att se kommande veckors förändring. Midjemåttet idag är uppmätt till 50 cm.

Rent kroppsligt så har den största förändringen varit att hon över skulderbladen blivit bredare och bröstkorgen har helt klart blivit rundare. Rygglinjen har dessutom sjunkit ner något. Tydligast ser man detta ovanifrån.



Med tanke på att hon i princip matvägrat sedan en vecka tillbaka och numera bara äter rå färs (handmatning) så är vikten på 14.4 kg (i fredags) helt okej. Hon har ju varit uppe på 15 kg och vänt men väldigt väldigt länge legat på 12,7 kg... Kistan är av förklarliga själv inte riktigt i balans, men hon kräks inte längre. Hon försökte dock i natt men klökningen avslutades i ett rap istället. :-)

En liten mini-kula har hon allt som syns när hon sitter. Och sittandet är inte längre givakt alá tennsoldat, utan hon ramlar över på ena skinkan med benen lite snett ut och det lilla kulan tydligt putande. Spenarna har växt och svullnat något redan.

Största skillnaden är att hon blivit så mycket, mycket lugnare. Har fortfarande förväntanspip, som i väntan på lördagens spår (i samband med Susannes valpträff med introduktion i spår för de små 10-veckors trollen). Men hon hade inte alls samma ork och tvärdog efter första tennisbollen i spåret, drygt 150 meter in. Vad bra då att Bella fick jobba på och hittade två pinnar ialla fall. Snusdosan med korv och sista tennisbollen blev någon annan hund säkert väldigt glad över. Vi får se hur mycket mer jag kan köra Zoë när det gäller bruksträningen. Vi får ta det i hennes takt, men hon behöver nog allt fortfarande lite stimulans. Även om kel är det som hon tigger mest om för tillfället.

Hon var med på tjejmiddag igår (20 tjejer och en westiepojkvän, sorry Peppar). Morris tryckte direkt nosen i rumpan på henne så luktar gott gör hon. Kan även Shandi och Bella intyga. Med paus i bilen under middagen så strök hon sedan runt bordet och tiggde uppmärksamhet. Det var åtskilliga tjejer som tyckte Zoë var förtjusande härlig (det omdömet var nytt!!!), hur gammal var hon? Var hon DRÄKTIG? Fia, värdinna och matte till westie Morris, var något upprörd och tyckte "Låt er INTE luras, hon är INTE sig lik. Här hemma kör hon vanligtvis race i hallen med Morris." Men saken var den att igår så strök hon runt bordet för lite diverse kel med jämna mellanrum. När jag kollade vart hon tog vägen mellan dessa varv så hade hon parkerat sig ovanpå alla skor innanför dörren. Och sov. Gulle!!

Visst är hon härlig såhär, men jag HOPPAS att jag får tillbaka lite av min turbotjej när hela detta äventyr är över för denna gång... Det är liksom det som jag vant mig vid de senaste 3 åren...

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jod, om hon inte är dräktig kommer vi att bli sååå besvikna, men jag har hört om luriga tikar förr. Och hon har ju lite tendens till skådespel, så man vet ju aldrig. Dessutom kan man bli lugn när man blir äldre - det blev ju Peppar .... ;-)

2012-04-17 @ 14:11:07
URL: http://peppar-perro.blogspot.se/
Postat av: Katarina med Zoë

Var du bara orolig Sanna, det KOMMER att bli valpar. :-) Det både syns och märks numera. Hon har bättre aptit igen och om inte annat så får du se med egna ögon nästa helg! För även om vi kanske inte kommer att glänsa i grenen allertaste hund, så har jag ändå bestämt mig för att ta med henne. Nu när gänget träffas. Och så du får känna på magen. Jag tänkte att vi efter något glas på lördagen kan betta antal valpar.

2012-04-17 @ 15:51:39
URL: http://perrozoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0