Back on track!

Efter två månaders uppehåll från träningsgruppen i Åhus, så var vi igår tillbaka på banan. Det har ordnats ridhusträning en gång i veckan även här i söder, med plusgrader och allt. Så rolig träningen var!!

För vi har faktiskt gjort framsteg genom att backa tillbaka och gå en omväg. :-) Kan ni tänka er – bäst idag var platsliggningen!!!! Jag hade bestämt mig för att ta ett fullt moment ála nya 1:an, dvs 10 meter ifrån och 2 minuter. När en minut gått låg Zoë FORTFARANDE tyst, stilla och koncentrerad på mig. YES YES!!! Mellan dryga en och två minuter kom det två små pass med några pip. Men hon låg fortfarande lugnt. Vid tillbakagången drog jag ut på det för att vara säker på att hon inte pep när jag gick in. Wow – jag börjar se ljuset. Nu ska jag bara varva tiden, korta/förlänga tills pipen försvinner. För stabiliteten på avståndet känner jag börjar sitta.

Vad jag gjort under denna period är egentligen bara Berra-kursen, där det var mycket sittande i grupp. Och så har jag tänkt på att göra microövningar i vardagen och lägga henne ner varje eftermiddag när det är dags att gå hem. Detta för att hon fullständigt ballar ut av tokglädje just vid detta tillfälle då kopplet åker fram. Skäller och far runt konferensbordet som värsta flipperkula. För att få bukt med detta så gäller följande VARJE dag: Hunden platsläggs tävlingslikt vid dörren med kopplet på. Där lämnar jag sedan henne medan jag stänger ner kontoret, stänger jag ner dator, släcker lampan, tar på mig ytterkläderna och samlar ihop allt i väskan. Mellan varven passerar jag bakom, framför och försvinner ur blickfång. Men hon ska inte röra på sig. Och så avslutar jag med att jag ställer mig i tävlingsposition till höger om henne och sätter henne upp. Belöningen är att dörren öppnas och vi går hem. Det händer att hon ballar hon ut, men då gör vi om en kortare version.

Tillbaka till träningsgruppen, vi gjorde även tandvisning. Från och med januari så måste hunden sitta kvar i fotposition under tandvisningen för att bli godkänd. Där är inte Zoë hundra stabil, men igår gick det. Då testade vi två versioner, dels att ”domaren” kommer fram och hälsar på föraren, och dels att hon/han går direkt fram till hunden. Fungerade bra båda gångerna.

Fria följet har jag splittat upp igen för att träna uthållighet på raksträckorna. Fortfarande har jag problem med sneda sitt. Men när Eva (som leder träningsgruppen) kommenderade mig på raka sträckor, korta pass, typ 7-10 meter med avslut vänster halt, halt eller höger halt så var hon klockren i starten och rakstreckan. Men när jag sedan gjorde någon av halterna så började hon titta sig omkring, och sedan satte hon sig snett som för att komma åt och titta på mitt ansikte. Varningsklocka att jag typ brukar vrida mig för att se om hon sitter rätt…??? :-) Eva påpekade också att det ser ut som hon är osäker, men att jag skulle prova med att hjälpa henne genom att säga kommandot ”fot” på nytt vid de olika halterna. För att behålla uppmärksamheten. Och vet ni, det funkade på en gång!! Det blev några riktigt bra (klockrena) repetitioner efter det. Så nu känner jag mig stärkt att fortsätta på detta sätt, och sedan sänka röstläget successivt för att förhoppningsvis kunna viska fram det och sedan ta bort denna hjälp helt.

Sen provade jag några uthopp (2:an hopp/sitt) och första steget i att klicka in Zoë till att runda träningsväskan. Det sista kan komma till användning både just till detta moment, men även andra framöver. Framför allt tränas tempo både för att lämna föraren och även tillbakagång. Susa, fråga till dig. Jag har kommit till att Zoë rusar till väskan, klick och så rusar hon tillbaka till mig för att jag jublar och backar bort från henne. Och när hon når mig så är det godis. Men hur får jag henne förbi och runt väskan? Bollbelöning över/förbi henne?

När vi kom hem så var det den obligatoriska schamponeringen efter klippning. Sen ramlade hunden ihop i en hög och sov hela kvällen/natten. Det var länge sedan hon varit så slut. Jag inser att även om vår träningspaus varit välbehövlig för oss båda så har hon mot slutet varit lite väl rastlös. Men nu drar vi upp tempot igen. 6 april siktar jag på som årets tävlingspremiär. Sen följer en/två tävlingar i veckan under april. FÖRHOPPNINGSVIS har vi efter det fixat den efterlängtade LP1-titeln.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Du är en sann optimist! Tävla i april... Tveksamt om det går. Tävlingsförbud 30 dagar innan valpning. Men, you never know...

2012-01-23 @ 21:32:30
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Katarina med Zoë

ÄR DET!!!! Men, då omkullkastas HELA min plannering. Hur ska det gå, hur ska det gååååå??? :-)



Det hade jag faktiskt ingen aning om. Men, låt mig grunna på plan C då. Jag återkommer!

2012-01-23 @ 22:14:18
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Sanna

KG - Det finns ett liv efter valparna också :-) Framförallt för dig!

Springa runt-övning: Backa och öva springa-runtet, inte springa fram till. Sen flyttar du dig längre och längre ifrån. Annars kan du ju döpa om momentet till "Spring och nudda"!! :-O

2012-01-26 @ 12:55:30
Postat av: Margareta

Vad har hänt med din blogg. Nu och förra inlägget hamnar ihop med din "förtext" så det blir svårt att läasa.Jag kan ana att det är inomhusträning i Åhus. Suveränt. Det var som i Sövesborg - varmt och gott.

KRAM

2012-01-26 @ 18:28:04
URL: http://www.ginnis.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0