Utvärdering av 2012 års mål

I vanlig ordning hade jag STORA planer för år 2012. Dock blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Brukar väl sällan bli det å andra sidan! Men lika mycket som jag älskar att planera, lika mycket gillar jag att PLANERA OM. Funkar inte plan A, så kan man alltid testa plan B, C och D... Nu visade det sig dock att nån stans på vägen kom EN BEBIS emellan. När jag väl hämtat mig från chocken så blev jag ju såklart VANSINNIGT trött ett par månader. Och när jag sen piggnade till igen så hade jag världens mysigaste sällskapshund som inte alls krävde lika mycket aktivitet som innan. Liiite aktivtet fick hon allt, men jag drog faktiskt ner betydligt på ambitionsnivån.
 
LYDNAD
• Ta LP1 (tidig vår) och LP2 (hösten) för att därefter (senhöst) börja träna in LK3, med mål att ta ett förstapris 2013 innan jag lägger all fokus på eliten... :-)
 
Jag bockar och bugar för er som får ihop alla pusselbitar när det gäller – i skarpt läge. Jag hade verkligen kaxiga ambitioner för ett år sedan. Nu har jag kommit till ödmjuk insikt hur svårt det verkligen är att temperera min darling rätt. Så några förstapris har vi inte tagit. Ännu. Men träna är fortfarande vansinnigt kul. Speciellt när man ser utvecklingen. Vi har inte uppnått något av målen ovan men både hund och förare har definitivt utvecklats under året. Höstens tränig har fokuserats på att DÄMPA NER förväntan i lydnaden. Få Zoë bättre koncentrerad och mindre störningskänslig. Vi tränar vidare momenten i LK1, 2 och 3 för att SÅ SMÅNINGOM gå ut och tävla!!

SPÅR
• Tre godkända förstapris i viltspår och titeln Svensk viltspårschampion (samtidigt med Anna & Buster!!!).
• Lära in bruksmomenten för att till hösten tävla appellklass, med mål att bli uppflyttad till lägre klass.
 
Det är samma här, mitt fokus i förra årets mål var att TÄVLA. Det blev det inte mycket av. Men träna däremot, DET har vi gjort. Lärt in bruksmomenten har vi, tränat viltspår har vi och jag har under hösten verkligen filat på kvaliteten på spårandet. Om lydnaden handlat om att DÄMPA Zoë, så har spårandet handlat som att VARVA UPP henne. Som Gyllensten uttryckte det: "Spåra kan hon, men jag vill att hon ska stå på bakbenen i förväntan vid starten. Du har för "bra" lydnad på henne." Matt tittade jag på honom som svar... :-) Men jag tog tag i det och har tränat starter med synretning och stim under hösten. Det blir bättre!!

VALPAR
• Att allt går vägen och att det blir många friska, glada och energiska valpar mellan Zoë & Peppar.
 
Men titta – DETTA har vi uppnått. Ett gäng på 8 friska GLADA chokladpraliner ploppade ut ur Zoë med en sån lätthet och i en sån rasande takt att jag missade de första två!

Kommentarer
Postat av: Sara och Kalle

Mål är mål och ja de skall utvärderas justeras och planeras om. Att satsa högt är bra och skapar hög motivation till att nå sina mål. När det inte går vägen får man helt enkelt se till det positiva men har utvecklats både som person och hundtränare.

Kram på dig
Sara

2013-01-15 @ 20:04:51
URL: http://www.misaro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0