Världens tröttaste matte...

Jag hade helt glömt att det är en berg och dalbana att ha valp. Och jag hade totalt förträngt att förutsättningarna är lite annorlunda denna gång med 14 kollegor istället för 1, möten till och från mest hela tiden samt dessutom retningen av världens roligaste hundkompis Ella.

En dag i taget och TÅLAMOD. Med hjälp av en kanvasbur, som dock utbrytardrottningen gillar sådär, försöker jag ta komandot över situationen. Problematiken är att hon upptäckt att hon kan komma ut genom locket i taket på buren. Är pluttan trött eller när vi åker bil går det hur bra som helst med buren. Efter några gny så somnar hon djupt. Även när hon fått vänta i en parkerad bil har hon ro. Men när hon är upp i varv så är fröken som gubben i lådan och bryter sig ut genom locket som stängs med kardborre. Sådär smart av tillverkaren. Väldigt smart av valpen... Nu ska jag få prova en transportbur i plast istället som en kollega hade hemma. Rapport kommer om dramat!

Det här med rumsrenheten är också lite sådär. Att hon inte kan hålla tätt är väl ok. Och kissar man 3 gånger på en timme så är det också svårt för matte att hänga med annat än med hushållspappret (storförbrukare... ) Värst är det på eftermiddagen, och värst är det faktum att fröken har fått ett nytt smeknamn - Bajshunden. Visst är de taskiga här på jobbet. Men smeknamnet kommer inte utan anledning... Lite knepig är hon med att hitta ro utomhus och är då matte lite stressad (av att inte så mycket blir gjort på jobb) och otålig (TYP) så händer det att jag ger upp efter 20 minuter och så kommer vi in, hon strosar runt på kontoret och vips så slappnar magen av och är man inte framme där och greppar henne på en gång så äter hon dessutom upp det själv. Sådär populärt att få en puss av henne efteråt...

Men nu ska jag tänka positivt. En kissolycka inomhus såhär långt och en bajsolycka i parkeringshuset imorse. Idag har jag slagit personligt rekord!!! Fast ALL input och tips när det gäller detta tar jag tacksamt emot. Framför allt - hur länge ska man ha tålamod med att de inte är fysiskt färdigutvecklade? När och hur ska jag korrigera henne när det gäller detta. Det är inte det att hon inte får chansen utomhus, utan det känns som om hon "protesterar" genom att sköta om det inomhus.

Hur har ni andra valpägare det med rumsrenheten???

Sist men inte minst – vi har hunnit börja på Jeppe Stridhs kurs. På test första gångerna för att se om hon var "redo". Vilket tösen med besked är... Hon verkar tycka det är hur spännande som helst och tyckte inte det var vidare läskigt alls. Är det något som min kiss och bajshund är så är det framåt och djärv. Och DÖDSCHARMIG. Hon skuttade gladeligen med mig runt konerna inför alla stora hundar och visade att koppelträningen går utmärkt. Hon går hur fint som helst och börjar fatta att det inte är ok att rusa fram och hälsa på ALLA vi går förbi. Denna delen av valplivet är skitkul. Hon är så LÄRAKTIG. Det går så snabbt för henne att fatta. Och ordet NEJ kan hon. Dock håller hon fortfarande inte med mig alltid och jag får en hel del svar på tal. MEN skällandet är faktiskt betydligt mindre nu än det var första veckorna. Så det finns en utveckling i allt. Nu ska jag bara se till att jobba med mitt eget tålamod också. Jag är själv inte lika läraktig som min lilla valp...


En härlig bajspuss till Cissi.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Min söta lilla systerdotter hund!!! Nog syns det att det är ömsesidig kärlek?!

2009-10-05 @ 19:29:02
Postat av: Katarina

Självklart var det en förtjust valp som äntligen hittade en liksinnad människoperson. Och då tänker jag på energin, det bestämda humöret och CHARMEN. Inte bajs-linjen alltså... Puss systra min!

2009-10-05 @ 19:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0