Jag gillar Petra!

Igår satte vi då igång. Zoë & jag, Neo & Björn, med vår lydnadskurs. Första stopp var hemma hos familjen Bäck när det bjöds på kaffe och macka medan Zoë testade slir-förmågan på parketten, kissade ner träddäcket (utomhus) och på vanligt vis tog över hemmet hon besökte. Hon kommer att trivas utmärkt där i sommar. Och det blir en upplevelse för både Neo, katterna och familjen att ha yrvädret Zoë på långbesök.

In i Björns bil för samåkning sista biten, Neo satt något bekymrad och inträngd i en hörna. Zoë tog resten av bagageutrymmet i besittning. Liggandes. Kan ge mig den på att hon även låg på rygg med benen i vädret...

Väl framme i Rycketofta, så blev vi två perroägare, i vanlig ordning, med kärlek och värme hånade för att vi är så lika (jag och Zoë) och olika (Björn och Neo). I det sista fallet så tyckte Petra frankt, se på ekipaget, ett pälsmonster och en flint. Varpå Björn gav svar på tal - nåja, jag har all min päls på ryggen. Förtjust fnissade Petra att det var nog lite för mycket information för henne. Dock så började hon klä av Björn, som enda man i gruppen, en stund senare. Men det kom inte längre än till jackan... :-)

Förutom massa skratt så var det en hel del koncentation igår också. Vi började med kontaktövning, för att få "fot" att fungera. På Petras vis så är det då spotta köttbullar/korv vid ögonkontakten. Det har jag gjort en del sen tidigare så det har Zoë kläm på. Dock så hade jag inte kläm på att jag fått tillbaka min skolios. För jag står och går vriden som en spiral när jag jobbar med Zoë. Intressant. Kommer jag definitivt ha problem med. Petras lösning på det hela är att jag ska tänka bröst och bringa framåt, häcken bakåt.

Förutom bröst framåt så fick jag lära mig skillnaden på vänster och höger ben. Att det är det enklaste som är framgången. Om man ALLTID är konsekvent vid fot och startar på vänster ben, så hjälper man hunden att starta. Om man ALLTID är konsekvent i hur man stannar, så hjälper man hunden att förstå stopp. UTAN kommando. Och om man ALLTID är konsekvent i hur man vinklar fötterna vid vänster om och höger om, så hjälper detta hunden att förstå riktningen. Än en gång - det är vårt beteende, INTE vår käft som hunden läser av... Hmm... hm.... true, true. :-)

Avslutningsvis hade vi 3-4 minuters platsliggning. Och här var det kul att se utvecklingen. För på hela denna tiden så försökte Zoë bara resa sig vid två tillfällen. Men jag hann med harkling korrigera henne så hon lade sig ner utan att hon kom fram till mig. Jag stod då 3 meter från henne och provade en ny sak, att gå fram till henne med jämna mellanrum och belöna med köttbullar att hon låg kvar. Jag var också framme ett par gånger utan att hon fick köttbullar. Och här reste hon sig inte alls. YES!!!

Nästa gång är det apportering samt ställande som ska läras in. Och så repetition av fot och platsliggning. Kul kul kul!! Och imorgon ska vi tillbaka till Rycketofta för spårkursen. Jag kan verkligen varmt rekommendera kurserna hos Petra. Hon är oerhört kunnig och har en rå med hjärtlig ton. http://www.staafshundrad.se/

Kommentarer
Postat av: Susanne Hall

Härligt att du och Zoë kan tänka lika dant. Bröst och bringa framåt, häcken bakåt :)

Jo visst är Petra duktig! Jag har gått i princip alla kurser för henne och trots att det inte märks har jag lärt mig en del. Framförallt gillar jag hennes filosofi och hundkunnande.

Språket har dock Annie haft en del synpunkter på =))) Hon berättar ofta och gärna om när vi var på spårkurs och Petra svor över "gubbajävlen" som inte fattade något (dvs inte gjorde som hon sa). Hahaha.

Kram, S

2010-05-31 @ 08:19:54
URL: http://www.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0