Kursens lilla stjärna!


Och hon är min lilla sötnos. :-)

I dag var det avslutning på unghundskursen på Malmö brukshundsklubb. Och i vanlig ordning anordnas en momenttävling utefter en snitslad bana; sitt kvar, ligg kvar, inkallning, tunneln, gå fot, förbudsmoment (gå förbi godisskål) och cirkuskonst. Kan ni gissa vem som vann... :-) Jag fick full pott på alla moment förutom ligg kvar. Jäkla skit alltså!!! Hon reste sig upp, jag tog ett steg mot henne och då lade hon sig ner igen. Sen låg hon fint kvar medan jag gick tillbaka och fick henne att sätta sig upp på kommando.

Dock så är det mitt stora aber för tillfället, platsliggningen. Jag vet, backa tillbaka, stå närmre, tänja på det lite, lite i taget. Dock har jag ett annat aber - hon skäller fortfarande mer än gärna när jag säger ligg. Hon lägger sig, men med ett skall... Det hände dock inte idag. 75 av 80 poäng fick vi ihop och första plats. Puss på dig mitt gull.

Vad anser ni läsare, ska man på avstånd korrigera med röst och kroppspråk för att hunden ska lägga sig igen (enl Jeppe Stridh) eller ska man ignorera gå tillbaka utan att säga något och bara lägga hunden igen. Odramatiskt och i princip inte göra någon sak av att de/hon ställde sig upp (enl brukshundsklubben). Och hur hanterar jag skallet som så gärna kommer vid ligg??? Och hur kommer det sig att sitt kvar är knäpptyst och superfokus på mig. Inkallningen från sittande sker som ett skott och är en ren uppvisning. Hur kommer det sig att det funkar så bra, medans ligg inte alls vill sig på samma sätt? Borde inte det vara "lika" för hunden??

Kommentarer
Postat av: Björn Bäck

Du får börja tänka som jag, oj, nu gjorde han som jag ville vilken tur ;)

2010-05-17 @ 22:31:45
URL: http://blog.backfamily.se
Postat av: ELin

Du ska nog inte tänka på vad som är rätt och fel, gör det som funkar bäst, fattar hon direkt när du korrigerar med rösten eller kroppsspråk och gör rätt så kör på det men funkar inte det och hon bara blir förvirrad så gå tillbaka och lägg henne igen. Lycka till :)

2010-05-21 @ 18:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0