Två sötnosar och en STOR stjärna


Min Sigtuna-boende-syster är på besök. Zoë äääääälskar henne (jag med!!). Och Cissi i sin tur avgudar lilla krylltotten (och kanske även den större versionen?) och saknar henne såfort vi springer på stan istället för att vara hemma och mysa/dricka vin... Vi systrar delar på min dubbelsäng och mellan oss har Zoë kilat in sig. På rygg. Med huvud på kudden. Världens bästa morgonmys står (enl Cissi) miss Z för. Just nu ligger miss Z vid Cissis fötter medan hennes (Cissis) naglar målas.


I morse stack jag och Zoë iväg på vår spårkurs i Helsingborg medan syster yster fick sovmorgon. Idag var vi i Rådalen naturområde. Jag och Björn fick en egen "äng" med "nysatta björkar" att dela på. Något snårigt och lite knökigt att ta sig fram. Men visst, vi är ju lydiga och gör alltid som Petra säger... :-) Vi lade iallafall varandras spår utan att den andra fick se. Tre apportpinnar och en slutpinne. Zick-zack och vinklar. Först ut var jag och Zoë. Ett helt annorlunda fokus, och en känsla av att vara i nuet, fick jag av att bara följa min hund utan att ha en aning åt vilket håll vi skulle. (Tidigare har vi jobbat på öppna fält med 90 graders vinklar och där man ser fotavtryck och kan därav "ana sig till" åt vilket håll). Detta snåriga/kluriga sätt att spåra, som vi gjorde idag, är SÅÅÅÅÅ kul - som att gå på skattjakt och helt släppa på kontrollen... Något beroendeframkallande. :-)

Och SOM hon jobbade på. Systematiskt och oerhört fokuserad. Och kan ni tänka er - hon tog ALLA pinnar. Och Björn menade ändå på att han hade inte varit sådär jättesnäll mot oss när han lagt spåret... Efteråt, när jag insåg vilket fantasiskt arbete vi gjort tillsammans fullständigt svävade jag över markytan av stolthet, lycka och en hejdundrande adrenalinkick. Jag har ännu inte vant mig vid att jag numera har en hund som kan släppa omgivningen och istället fullständigt fokusera på sig uppgift. Susanne, det ÄR en alldeles underbar hund jag fått. Skulle inte för alla miljoner i världen vilja byta henne mot något/någon annat. ALDRIG LIVET!!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Jodå. Vi byter. Du kan väl ta hennes mamma istället. Hon är också jätteduktig på att spåra OCH på att koppla av. Och mycket duktigare än Zoë på att stimma...

Kram,S

2010-11-13 @ 21:09:21
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Carina Sundberg

Hej.

Va duktiga ni är! Har ni provat blodspår?

Det ger oss våra "kickar". Har provat dessa pinnar men vi tycker det är roligare med klöv och blod, smaksak.... fråga pappa manne vad han tycker är roligast :)

Huvudsaken man har kul tillsammans :)



CARINA och ZALLE

2010-11-15 @ 00:49:32
Postat av: Anna Nygårds

Visst är det härligt att spåra.Vad duktiga ni är och vad lyxigt att ni har varandra du och Björn. En riktig träningskompis är guld värd. Fråga mig som för det mesta tränar ensam. Spännande med tävling också. Vi håller tummarna. Själv är vi lite möra efter en helt fantastisk helg i Kungsör. Vilklen kick! Ses säkert i Sthlm. / Anna

2010-11-15 @ 10:19:55
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0