Projekt: få vattenhunden att simma...

Nu har jag gett mig DEN på att få Zoë att simma... Så i förmiddags begav jag mig till Yngsjö med baddräkt, handduk, hund och boll. Nu jäklar!!!

Tossigt glad är hon av att vara på stranden, rädd för vatten är hon definitivt inte, simma kan hon MEN jag har förstått att det är när hon ska börja från strandkanten och ta första simtagen ut i vattnet som hon inte fattar. Då ligger hon och flyter som en padda... Det funkar ibland det också för att nå bollen, men snyggt är det inte och oftast slutar det med att hon trycker ner tassarna på botten och backar tillbaka till vattenbrynet.

Vi provade allt:
• boll i vattenbrynet
• boll en bit ut - padda-modellen
• boll en bit ut och matte längre ut - SKALL
• både boll och matte en bra bit ut - SKALL
• lyfte ut hunden så hon inte bottnade - simmade utan problem och utan panik in till stranden
• lyfte ut hunden så hon inte bottnade, lade bollen framför henne så hon fick belöning direkt - den tog hon, vände och simmade in igen.

Som sagt, rädd för vatten är hon inte. Och hon ville vi skulle göra det igen och igen. Jag fick gärna lyfta ut henne i vattnet utan att hon blev stressad. Men fortfarande är det en magiskt gräns precis när hon inte bottnar som hon inte fattar att det gäller att sprattla på med benen. Har ni förslag hur vi kommer förbi detta? Kanske är det bara att fortsätta och bada med henne på detta sättet. Vill meddela att vattnet på östkusten är JÄTTEKLART och vackert, men gud så kallt. Positivt tänkande, det sägs ju att man får väldigt mjuk och len hud av kallt vatten. Blodcirkulationen satte igång med full kraft.... och tillslut domnade benen så det till och med var riktigt skönt att vara blöt upp till midjan... :-)


Matte, bollen är på avvägar...


... jag försöker, jag försöker...


... iiiiiiii, det böjar bli läskigt!!


Men jag fixade det, även om det såg ut som en padda som var ute och paddlade...


EN gång till matte, snälla!!

Härligt är det att ha en vansinngt söt, blöt och trött hund med sig hem. ;-)

Kommentarer
Postat av: Louise

Hallå uppe i nordligaste Skåne - ni verkar ha det toppen i det nya boendet!

Ja, som du vet så har jag också en badkruka (eller simkruka). Isa har jag sedan hon var valp ofta simtränat och det funkade inledningsvis ganska bra, men som vuxen har hon aldrig simmat frivilligt! Hon älskar att leka i vatten och går ut tills bara huve´t sticker upp och när hon tappar kontkten med botten så backar hon in mot land. Känns som jag testat allt genom åren - inte ens när vi tagit båten och rott iväg eller stått och kastat favoritbollen på djupt vatten har hon simmat efter. Senaste tricket jag prövat var att kasta ut en dummy i snöre och då klurade hon ut att om hon tog snöret i munnen så kunde hon dra den till sig. Smart tänkt, så någon simtur blev det inte den här gången heller. Inte heller storsimmaren Dicho har lyckats lura ut henne på djupt vatten.

Skam den som ger sig - jag testar vidare! Om du kommer på något trick som funkar på Zoë så hör av dig! Ha en bra sommar!/Louise,Isa o Dicho

2011-06-25 @ 11:08:56
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Helene

Snart kommer Cocos och hälsar på och då tror jag att hon kommer att simma efter bollen. Det var så Ceasar till slut efter 5,5 år kom på att det är kul att simma. Han tröttnade på att aldrig få tag på sakerna vi kastade ut! Testa med en dummie eller annan badleksak som är lättare att ha i munnen och grepa om när de simmar.

Vi ses imorgon!

Ska bli roligt att se hur ni har det!

Kram Helene Ceasar & Cocos

2011-06-25 @ 14:30:13
Postat av: Susanne och Ella

Först och främst, Claes Ohlsson och 350 kr säger jag. Mitt bästa råd är att köpa en våtdräkt, både att det gör baden mer uthärdliga och att man inte blir riven av sin hund. För det andra tror jag du är helt på rätt väg. Ut i böljan den blå och ta med hunden. Strunta i att du tycker hon kan invägen, genom att göra den många gånger, kommer hennes självförtroende i vattnet öka, sedan tror jag mycket på det Helene skriver, konkurrens är nästa steg, vem tar fröken Z bästaste leksak, Z eller Cocos. Räcker inte det får jag och Ella titta förbi, då blir det nog annat ljud i skällan ;)

Jobba på

2011-06-26 @ 21:40:19
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Margareta

Haha! Du har just valt den kallaste kustdelen av Sverige att bada i men idag var det också här i Blekinge riktigt kallt. 11 grader mot 18 gr för några dagar sedan. Kylan hindrar dock inte Ginnis att slänga sig i. Nu verkar han inte längre vilja hoppa i från bryggan utan börjar helst vid strandkanten. Han trillade i från bryggan två gånger och simmade iland och tyckte det räckte med det. Jag har ännu inte badat med honom i år. Trägen vinner!

2011-06-27 @ 17:46:08
URL: http://www.ginnis.aberlours.se
Postat av: Petra & Merci

Ja inte vet jag , men vi var ju och badade förra helgen hos kompisar.Och trots att hundkompisen simmade ut så stod loppan kvar i strandbrynet för att sno leksaken av honom och springa iväg och köra jagalek med honom. Till slut så satte jag på henne halsband och koppel. Tog henne till vattenbrynet,drog lite först men kom sedan att tänka på Ceasar (brukade kolla på honom slaviskt ) Och han menade på att de skulle ta steget själva.Så jag ändrade taktik,Behöll kopplet på höll det aningen sträckt och buffade på henne i rumpan.Då gick hon ut själv,men försökte vända på en gång när det blev djupt,då styrde jag henne utåt med kopplet. Tror att jag gjorde så här ung 4 - 5 ggr.Och innan vi gick därifrån så gav hon sej ut själv. Jag är säker på att du kommer hitta ett sätt som funkar för er. Kram Petra

2011-06-27 @ 21:20:29
URL: http://nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0