Zoë och stressen


Med tanke på hur Zoë har betett sig i större perrosammanhang sista halvåret så vill jag här länka in till diskussionen Susanne, Margareta och jag har fört på Aberlours blogg idag. Kom gärna med era tankar och idéer. Som jag avslutade med i min kommentar; mitt mål med relationskursen hos Jan Gyllensten i november är att hitta redskap för hur jag hjälper Zoë att ignorera och stänga ute andra hundar vid dessa större samlingar. Av Susanne Persson fick jag ett boktips i helgen, och efter lite efterforskning ikväll så känner jag bara att detta är ju mitt i prick för mig just nu. Någon som läst den? Tyck till, det jag hittat på nätet verkar vara superpositivt.



Lär dig att vända hundens stress till trygghet, och vända störningar till fokus!

Leslie McDevitts geniala "Släpp kontrollen lös!"-program har utformats för att kunna hjälpa problemhundar att slappna av, fokusera, och jobba tillförlitligt utan koppel i antingen stimulerande eller stressande situationer.


Boken är särskilt lämplig för:


* Hundar som är osäkra eller inte klarar av att jobba okopplade i närheten

av andra hundar

* Hundar som lätt låter sig distraheras eller har problem med att koncentrera sig


* Hundar som är reaktiva eller lätt hetsar upp sig


* Hundar som är ängsliga eller stressade och "stänger av"


* Hundar som inte klarar av att kontrollera sina impulser när de är upphetsade


Alla hundinstruktörer bör definitivt läsa denna bok!


Kommentarer
Postat av: Susanne

Om man (jag) för en gångs skull sätter sig (mig) ned och funderar lite så inser man (jag) att det kanske inte är så konstigt att vissa hundar blir stressade i större sammanhang. Det är ju bara att gå tillbaka till sig själv...

Gränna är årets stora stressmoment för mig. Inte för att jag tar på mig jobbiga uppdrag, utan för att det är så mycket folk.

Jag har svårt att fokusera, vill gärna hinna med att se alla hundar och prata med alla människor. Jag far runt som en svetsloppa och glömmer totalt bort att njuta själv av tillställningen. Och för mina stackars hundar blir det mest en tråkig transportsträcka i koppel istället för en upplevelse.

Om vi människor inte kan sortera intryck - hur ska vi då kunna begära av våra hundar att de skall kunna det?

Jag tror att jag ska läsa boken Susanne rekommenderade. Funkar den på hundar funkar den garanterat på människor!

KRAM

2011-10-27 @ 09:33:13
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Margareta

Haha! Först tittade jag på bilden av Zoë. Stressad? Nähä! Sedan lästa jag vad Susanne har skrivit och tror att det skulle vara en bok för mig mer än för Ginnis. Eller? Jag gillar inte stroa folksamlingar. Sedan ser jag den förfärliga bilden på en mage som liknar min. Jag skulle också vilja gå ner 16 kg. Jag tror att jag blev stressad nu. Vågar inte vad det står mer i annonsen.

KRAM

2011-10-27 @ 13:37:22
URL: http://www.ginnis.aberlours.se
Postat av: Margareta

Mitt senaste (snart ett av de senaste) blogginlägg om Ginnis beskriver dessutom hur jag upplever Ginnis stress och min roll i det hela.

http://www.ginnis.aberlours.se/

Om någon är intresserade.

Hej igen!

2011-10-27 @ 13:39:36
URL: http://www.ginnis.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0