Vi har blivit tre!

Det är hög tid att presentera Zoës lillasyster – Zsa Zsa.
 
Alla Zoës valpar är nu levererade och jag har fått min darling i retur. Jag LYCKADES stå emot valpsuget, men inte kärleken till denna lilla svarta. Detta är Aberlours Black Diamond, kullsyster till Shandi. Och halvsyster till Zoë. Hon kom i retur strax vid midsommar. Det var inte alls aktuellt att jag skulle ha en hund till just nu. Enligt alla konstens regler så var planen att jag skulle ha en valp om två år eller så. När jag kommit en bit på vägen tävlingsmässigt med Zoë. Och njutit av att bara vara vi två. Med en Zoë betydligt bättre i balans som 3-åring än som 1- och 2-åring. Var det tänkt. Eller nåt. Det blir sällan som man tänkt!
 
Jag har träffat "Loppan" som hon kallats fram till nu, en hel del. Och haft ett gott öga till henne från början. Och uppenbarligen har hon också haft ett ett gott öga till mig. För jag är utan tvekan adopterad av henne som den nya matten. Men det är mycket som måste stämma för att detta ska funka. Ett första hinder var om Zoë skulle acceptera Zsa Zsa. Det var inte helt självklart. Men denna lilla svarta blev mitt under valpperioden omhändertagen, uppfostrad och är nu bästa kompis. Det hon har i bagaget som jag måste jobba med är en stor osäkerhet vid hundmöten samt problem med att vara ensam. Så utmaningen framöver blir att få henne att fungera i min vardag med många plötsliga "avsked" i samband med kundmöten. Sen måste hon kunna gå ner i varv och vara passiv och tyst på kontoret. Detta har jag redan testat några dagar. Och så länge hon får ligga vid mina fötter är hon lugnet själv. Så med hjälp av burträning och sällskapet av Zoë så hoppas jag kunna få ordning på det.
 
När det gäller hundmöten har jag haft turen att komma med på en kurs redan nu i sommar, hos Rasmus på R+ Hundskola. Han jobbar helt och hållet utifrån positiv förstärkning;
 
"Positiv förstärkning innebär att man förstärker de beteenden man vill ha mer av och lägger vikten vid vad vi vill att hunden ska göra (istället för att stirra oss blinda på allt den inte ska göra). De beteenden som är oönskade ignoreras i de fall det är lämpligast, eller så ser man till att beteendet förhindras genom att hantera situationen. Att arbeta med positiv förstärkning betyder inte att hunden saknar regler men reglerna lärs in på ett lättförståeligt och logiskt sätt. Hunden kommer snabbt att förstå principen och de beteenden som är lönsamma kommer den upprepa medan den slutar med de som ändå inte lönar sig. Detta skapar en win-win-situation där alla blir nöjda och glada."
 
Det ska bli oerhört intressant att med Zsa Zsa gå en kurs helt uppbyggd på problem vid hundmöten, vi är bara 4 ekipage och det är ett teoritillfälle och tre praktiska tillfällen. Jag kommer såklart blogga om detta. Och hoppas komma en bit på vägen med Zsa Zsa genom denna. Annars är planen att jag ska fortsätta med henne på kurs hos Berra i höst. Berra som jag gick hos några gånger förra hösten med Zoë. Där handlar det helt och hållet att vardagslydnaden ska fungera med andra hundar som störningsmoment. Perfekt för oss två. Och efter att Berra har avrått och varnat mig för att ta mig an en andra hund så har han lovat bistå mig nu när jag bestämt mig för att ge det ett ärligt försök. För det är det jag bestämt mig för att göra. Ett ärligt försök för att få det att fungera. Förutsättningarna finns, Zoë gillar henne, jag gillar henne och hon gillar oss. Dessutom är jag envis. 
 
PS. Anledningen till att jag bestämde mig för att byta namn var att lika mycket som Zoë är en Räka så heter hon ändå Zoë. Bland annat, kärt barn har många namn. Likaså tänker jag om Loppan. Visst är hon en liten svetsloppa. Nu. Men det är ju det jag ska arbeta bort/dämpa. Då måste hon också få en chans att lägga det namnet bakom sig. Hur passande det än är just nu. Så det fick bli Zsa Zsa. Hoppas detta känns okej även för er Pia och Vibeke. Jag älskar henne, Zoë älskar henne. Jag är hennes magnet och Zoë är hennes fostrande förebild. Så vi har fått den bästa starten.

Kommentarer
Postat av: SusElla

Puss på dig Zsa Zsa, ska bli spännande och följa er alla tre. Välkommen tillbaka Zoe, Det var superkul att träffa dig och dina valpar för någon vecka sedan. Det var jättemysigt att få bo hos dig också Kata.
Men nu får ni sätta fart på all träning ni ska företa er och hålla oss informerade om framgångarna :)
kram
SusElla

Svar: Tack för att du tror på mig Susa. Det är alldeles underbart att vara med hund igen. Nästan för bra för att vara sant!!
Katarina Blixberg

2012-07-16 @ 19:48:34
URL: http://calmigoscaramella.blogg.se
Postat av: Sara och Kalle

Lycka till, kommer nog gå kanon bra!! Ibland blir det inte som man tänkt men det är också då det kanske blir som bäst.Skall bli roligt att följa er utveckling. Jag finner bara fler och fler intressanta tikar med härligt temprament för mina framtida planer:) planer skall man ha sägs det.

Svar: Du har helt rätt - härlig - inställning, oftast är det det oplannerade som blir det bästa. Och lilla Zsa Zsa är så mjuk och härlig, min lilla magnet. Klart hon ska få chansen att komma till sin absoluta rätt. Min nya smeknamn på de två tjejerna är Puss å Kram. Zoë ääääälskar att pussas och Zsa Zsa är väldens bästa mattekramare. Kan man ha det bättre?
Katarina Blixberg

2012-07-16 @ 22:16:19
URL: http://www.misaro.se
Postat av: Maria Holmgren

Grattis till den nya kärleken och lycka till med henne. Det verkar ju som du har hittat en bra och passande kurs för en perro. Positiv förstärkning kräver mycket mera tid och tålamod, men det är bästa förutsättningen för att beteendet ska hålla i längden. Dessutom får man inte glömma att man får en glad och trygg hund också. Hon ser ju väldigt söt ut. Det ska bli spännande att följa er alla tre i fortsättningen.

Svar: Tack Maria, jag har lustläst just denna blogg R+ Hundskola under sommaren, och tycker det ska bli spännande att fördjupa mig i Positiv förstärkning. Vi startar redan på lördag! Och det är en liten grupp, bara 4 ekipage och instruktör. Bra förutsättningar för ett bra resultat.
Katarina Blixberg

2012-07-17 @ 05:45:50
URL: http://www.bellamigo.se
Postat av: Helene

Lycka till så skönt att du är med hund igen ! Det var nog meningen att Zsa Zsa skulle bli din ! Vi får träffas en dag !
Ha det bra !
Helene Ceasar &Cocod

Svar: Ja, visst känns det lite så. Att det var meningen. Det är nästan för bra för att vara sant så roligt Zoë och Zsa Zsa har tillsammans. De är ler och långhalm, men samtidigt inget snack om saken vem som bestämmer av de två. Perfekt balans. Båda har fått bra aptit och tävlar om min uppmärksamhet. Tänk vad lite konkurrans kan göra för motiviationen...
Katarina Blixberg

2012-07-17 @ 07:12:48
Postat av: Susanne

Jag är nog den som är gladast för att det funkar så bra. ZsaZsa behöver en fostrande tik. Hon behöver lugn och hon behöver tydliga regler. Allt det kan du och Zoë ge henne. Hon behöver också träning - och det kommer hon att få.
KRAAAAM

2012-07-17 @ 10:42:37
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Margareta och Ginnis

ÄNTLIGEN LITE NYTT I BLOGGEN!
Jag förstår att du har haft mycket omkring dig så nu ska det bli härligt att följa Zoë och ZsaZsa. Jag vet att du har fått mycket att jobba med men jag upplever också att du, som du säger, är envis. Jag är säker på att det kommer att gå bra. Trygghet och varaktighet är ju viktigt för henne nu. Positiv förstärkning är det som gäller när maqn jobbar med människor och såklart gäller det också arbetet med djur.
Jag skickade en SMS-hälsning till dig och hundarna idag när vi körde förbi dtt fina ställe.
KRAM från Margareta och Ginnis

2012-07-17 @ 18:18:38
URL: http://perroginnis.blogg.se
Postat av: Cecilia

Vill bara påpeka att hon har en väldigt kärleksfull människa-moster också... welcome min lilla ZsaZsa MANDELMASSA!!!!

2012-07-20 @ 22:02:36
Postat av: Ann-Marie Swala

Vad fina dom är båda två. Lycka till med Zsa Zsa :-)

2012-07-28 @ 21:46:08
URL: http://zune.swala.se
Postat av: Ann-Marie Swala

Vad fina dom är båda två. Lycka till med Zsa Zsa :-)

2012-07-28 @ 21:46:08
URL: http://zune.swala.se
Postat av: Petra Merci & Ester

Två skönheter.Grattis till dej. Håller med Helene Det låter som att det var meningen att just du skulle bli den nya matten . Lycka till med allt .
Kram Petra

2012-08-01 @ 08:47:42
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Petra & Timja

Så söta de är tillsammans! Hoppas det går bra för er! Kram Petra

2012-08-07 @ 12:49:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0